ویتامین D3

ویتامین دی یک ویتامین محلول در چربی است. افرادی که در مناطق آلوده زندگی میکنند یا کسانی که به مقدار کافی در معرض نور خورشید قرار نمیگیرند حتما باید تحت نظر متخصص تغذیه مکمل این ویتامین را دریافت کنند. ویتامین دی معمولا در نواحی بازوها و صورت و دست ساخته میشود که به دلیل نوع پوشش یا محافظت کننده های مثل کرم های ضد آفتاب معمولا این نواحی در معرض نور آفتاب قرار نمیگیرند.

عملکرد ویتامین دی:

  • بیان ژن
  • سلامت استخوان
  • کمک به جذب کلسیم
  • کنترل سطوح کلسیم و فسفر
  • سلامت قلب و عروق
  • سلامت سیستم عصبی
  • کاهش التهاب و مقاومت به انسولین

 منابع غذایی:

  • روغن کبد ماهی
  • کره
  • خامه
  • پنیر
  • زرده تخم مرغ
  • جگر
  • قارچ

 

علائم کمبود:

  • راشیتیسم (اختلال در معدنی شدن استخوان ها)
  • افزایش احتمال پوکی استخوان
  • افزایش خطر برخی سرطان ها
  • افسردگی
  • درد
  • افزایش احتمال فشار خون

مسمومیت در اثر مصرف بیش از حد:

  • سنگ کلیه
  • افزایش تجمع کلسیم در برخی بافت ها مثل قلب ،ریه،کلیه،پرده صماخ گوش
  • سردرد
  • تهوع
  • پرنوشی
  • پر ادراری

 

ویتامین D و جذب کلسیم:

مطالعات متعددی نشان داده اند که وقتی ذخایر کافی از ویتامین دی در بدن وجود داشته باشد، جذب کلسیم نیز افزایش پیدا میکند.

 

مکمل ویتامین D:

مکمل ویتامین دی به شکل های مختلف آمپول و قرص و قطره در دوزهای متعددی که رایج ترین آنها 1000 و 50000 واحدی هستند؛ موجود میباشد. تشخیص بهترین دوز دریافتی به عهده پزشک یا متخصص تغذیه میباشد. معمولا طبق آزمایشی که افراد میدهند سطح ویتامین دی مشخص و مکمل مورد نیاز داده میشود. معمول ترین روش برای افرادی که سطح ویتامین دی کافی دارند مصرف ماهانه 1 عدد ویتامین دی 50000 واحدی به صورت ماهانه است.

 

دامنه یا رنج کمبود ویتامین D:

زیر 10 یعنی کمبود

10 تا 30 یعنی مقدار ناکافی

30 تا 100 یعنی کافی

و بیش از 100 یعنی در حد مسمومیت است

 

*چون ویتامین دی از ویتامین های محلول در چربی است و دوز مسمومیت دارد پس از مصرف خودسرانه آن پرهیز کنید.

 

مژده رحمانیان: کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*