چاقی و اضافه وزن

چاقی و اضافه وزن

تعریف : چاقی چی هست و چه مشخصه ای وجود داره که به یک نفر بگیم چاق. اول از همه باید با اصطلاح BMI آشنا بشیم. BMI یا شاخص توده بدنی نشون میده که ما توی چه وضعیتی از نظر وزنی هستیم. BMI از فرمول زیر به دست میاد:

وزن بر حسب کیلوگرم  قد بر حسب متر2

و اما بریم سراغ دسته بندی  BMI :

چه شاخص های دیگه ای برای چاقی وجود داره؟

دور کمر، دور باسن و نسبت دور کمر به باسن:

اصلا چرا چاقی ایجاد میشه؟

توی بدن هر فردی فاکتورهای مختلفی دست به دست هم میدن تا سوخت و ساز بدن به خوبی انجام بشه و تعادل انرژی حفظ بشه. این سیستم تعادل انرژی شامل پروتئین ها، هورمون ها و مکانیسم های متعددی هست. در حالت عادی انرژی دریافتی باید برابر با انرژی مصرفی باشه تا وزن ثابت بمونه. وقتی بنا به هر دلیلی این تعادل انرژی به هم میخوره اضافه وزن و چاقی میتونه رخ بده.

عوامل به هم خوردن تعادل انرژی:

  • دریافت غذایی بیشتر از نیاز بدن
  • فعالیت فیزیکی کم
  • زمینه ژنتیکی
  • برخی بیماری ها مثل کم کاری تیروئید، پرخوری عصبی و…
  • مصرف برخی داروها مخصوصا گروه کورتیکواستروئیدها
  • کمبود برخی ریزمغذی ها
  • مصرف الکل

 

انواع چاقی از نظر شکل بدنی

  • چاقی سیبی شکل:

توی این نوع چاقی تجمع چربی بیشتر در قسمت میان تنه و نواحی شکم و سینه و اطراف اندام های داخلی مثل قلب دیده میشه. چاقی سیبی شکل با بیماریهای قلبی عروقی، سکته، پر فشاری خون، دیابت و مشکلات کیسه صفرا ارتباط زیادی داره. این نوع چاقی بیشتر در مردان و البته در زنان بعد از دوره یائسگی هم دیده میشه.

  • چاقی گلابی شکل:

تجمع چربی در چاقی گلابی شکل بیشتر در نواحی پایین تنه و پاها هست. معمولا پهنای باسن بیشتر از سرشانه هست. این نوع چاقی ارتباط کمتری با بیماری های گفته شد در مورد چاقی سیبی شکل داره. افرادی که چاقی گلابی شکل دارند با کاهش وزن از حجم چربی های بالاتنه اونها کم میشه و در نهایت تغییر زیادی در شکل بدنیشون ایجاد نمیشه.

راه حل  و درمان چاقی:

اول از همه باید عامل اصلی ایجاد چاقی خودتون رو بدونید بعد برای مشکلتون بهترین راه حل رو پیدا کنید.

خیلی از افراد برای درمان اضافه وزن و چاقیشون به روش های به اصطلاح راحتی رو میارن که ممکنه حتی ظاهرا وزنشون هم کم بشه ولی مضرات خیلی زیادی میتونه داشته باشه.

قرص های لاغری:

این روزها تبلیغات خیلی زیادی در مورد قرص لاغری میبینیم. قرص های لاغری حتما باید از داروخانه ها تهیه بشن. چون خیلی از قرص های تبلیغاتی ممکنه عوارض زیادی ایجاد کنند. فقط چند دسته از قرص های لاغری هستند که تاییدیه FDA یا سازمان غذا دارو دارند. میتونید سرچ کنین و اسمها شون رو ببینید. ولی در کل مکانیسم اکثر قرص های لاغری طوری هست که باید در کنار برنامه غذایی کم کالری باشه تا به خوبی اثر کنه. در مورد دمنوش هایی که این روزها خیلی میبینید هم همین قضیه وجود داره. همینطور که میبینید وقتی برای مشاوره دمنوش های لاغری تماس میگیرید بهتون گفته میشه که باید رژیم مخصوص بگیرید و یا ورزش هم بکنید که در واقع کار اصلی توی لاغری شما رو همون رژیم یا ورزش انجام میده.

 

برنامه غذایی و رژیم:

در واقع اصلی ترین راه لاغری برنامه و رژیم غذایی متناسب با شرایط و مشخصات هر فرد هست و البته همراه با برنامه ورزش منظم. با برنامه منظم آهسته و پیوسته وزن کم کنین ولی مطمئن باشید که نه عارضه ای براتون پیش میاد و اگر اصولی باشه حجم عضلاتتون حفظ میشه و برگشت و جایگزینی چربی پیدا نمیکنید.

اگر نیاز به مشاوره رایگان دارین توی سایتمون یه قسمت هست که میتونید سوالاتتون رو بپرسید و ما حتما پاسخ میدیم.

مژده رحمانیان: تغذیه و رژیم درمانی

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*