نقش ویتامین E در بدن

به احتمال زیاد با واژه آنتی اکسیدان آشنا هستید و اسم این واژه به گوش شما خورده. عوامل مختلفی مثل آلاینده ها و آلودگی های محیطی، بیماری، استرس، غذاهای ناسالم و … میتوانند در بدن ترکیباتی تولید کنند به نام رادیکال آزاد. این رادیکال های آزاد به راحتی میتوانند به سلول های بدن آسیب برسانند و باعث ایجاد بیماری های مختلفی از جمله انواع بدخیمی ها را به وجود بیاورند و همچنین پیش زمینه برخی بیماریها مثل آلزایمر، ام اس و …. باشند. سیستم آنتی اکسیدانی به خوبی میتواند با این عوامل التهابی و اکسیدانی مقابله کند. حتما با خودتون میپرسید نقش ویتامین E چگونه میتواند باشد.

کند. حتما با خودتون میپرسید نقش ویتامین E چگونه میتواند باشد.

ویتامین E یک ویتامین محلول در چربی است که نقش بسیار مهمی در حفاظت بدن در برابر عوامل اکسیداتیو دارد و از مهمترین آنتی اکسیدان های مورد نیاز بدن است.

عملکرد:

  • مهمترین آنتی اکسیدان محلول در چربی
  • خاصیت پاک کنندگی رادیکال های آزاد
  • پیام رسان سلول

منابع :

محصولات گیاهی مخصوصا روغن ها بهترین بهترین منابع ویتامین E هستند.

  • کشمش
  • بادام
  • روغن آفتابگردان
  • مغزها
  • روغن کانولا

ویتامین E به شکل های آلفا توکوفرول،گاما توکوفرول و توکوتری انول است که در روغن های مختلف انواع متفاوتی از این ویتامین وجود دارند.مثلا در روغن آفتابگردان بیشتر فرم آلفا توکوفرول دیده میشود و یا در روغن سویا و روغن ذرت بیشتر فرم گاما توکوفرول و توکوتری انول وجود دارد.

  • سرخ کردن در روغن زیاد و مدت طولانی باعث از بین رفتن ویتامین E میشود.

 

علائم کمبود:

  • اختلالات بینایی
  • ضعف سیستم عصبی –عضلانی
  • تغییر در حفظ تعادل
  • افزایش احتمال بیماریهای قلبی عروقی
  • کم خونی همولیتیک

علائم مسمومیت:

مسمومیت با ویتامین E به ندرت رخ میدهد.

  • اختلال در مینرالیزاسیون استخوان
  • افزایش زمان انعقاد خون

 

مژده رحمانیان عضو انجمن تغذیه ایران

کلینیک لاغری و زیبایی آرمونی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*