رژیم تعیین جنسی

با توجه به کاهش تعداد فرزندان بسیاری از خانواده¬ها به این روش رو می¬آورند که با رژیم غذایی خاص می¬توان جنسیت فرزند را تعیین کرد. تغذیه در دوران بارداری بسیار حائز اهمیت است چه برای مادر و چه برای جنین. تغذیه مناسب بر نحوه زایمان احتمال سقط، دیابت و پرفشاری خون بارداری، وزن هنگام تولد نوزاد و … تاثیرگذار است.


معمولا این رژیم ها چند ماه قبل از بارداری پیشنهاد میشود، دقیقا زمانی که مادر و همچنین پدر باید دریافت کافی از انواع ریزمغذی¬ها و درشت مغذی¬ها برای یک باروری و بارداری سالم و بهتر داشته باشند.
معمولا گفته می¬شود که برای دختر بودن نوزاد کلسیم و منیزیم بیشتری استفاده شود و برای پسر شدن سدیم و پتاسیم. یعنی فردی که فرزند پسر میخواهد باید شیر و لبنیات را حذف کند و به خوردن نمک بیشتر روی بیاورد و برعکس.
مصرف زیاد کلسیم و لبنیات میتواند موجب تشدید یبوست بارداری و افزایش احتمال سنگ های کلیوی شود. از طرفی مصرف بیشتر نمک ممکن است باعث افزایش پرفشاری خون و خطر زایمان زودرس شود. اینگونه محدودیت¬ها و خوردن افراطی برخی گروه¬های غذایی مثل گوشت به ویژه گوشت قرمز، میوه و … اثرات زیان بار طولانی و کوتاه مدتی بر سلامت جنین و مادر می¬گذارد.


در واقع فرزند دختر یا پسر بودن یک احتمال است و ممکن است تعدادی از مادران باردار مثلا با رعایت رژیم مربوط به جنسیت دختر، فرزند دختر نیز به دنیا آورند اما این اتفاق هیچ گونه ارتباطی با رژیم غذایی تعیین جنسیت ندارد و کاملا به احتمال بر می¬گردد. این موضوع مهم بهانه ای شده است برای برخی پزشکان و به ظاهر متخصصان تغذیه تا بدون در نظر گرفتن سلامت مادر و جنین به فکر سودجویی خود باشند. در صورتیکه نتایج مطالعات در این زمینه بسیار محدود است و اتفاق نظر در این مورد وجود ندارد.

مژده رحمانیان عضو انجمن تغذیه ایران
کلینیک لاغری و زیبایی آرمونی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*