افزایش متابولیسم پایه مساوی افزایش چربی سوزی

متابولیسم پایه چیست؟

یعنی حداقل کالری که بدن شما برای در طول روز برای فعالیت های طبیعیش نیاز داره.برای مثال شما دو شخص در نظر بگیرید که قد و وزن یکسانی و سن و جنسیت و فعالیت یکسانی دارند .یکی از این افراد در طول روز به 2000 کالری نیاز داره و یکی به 2300 کالری دلیل این چی میتونه باشه با ما همراه باشد تا در ادامه توضیحات تکمیلی ارائه گردد.

سوخت و ساز را می توان به هر نوع روند شیمیایی که در بدن رخ می دهد دانست اما آن چه بیشتر اهمیت دارد، RMR است، یعنی میزان کالری که در زمان نداشتن فعالیت می سوزانید. برای به دست آوردن RMR از پزشک بخواهید یک تست کالری متر از شما بگیرد. در این نوع تست، میزان دی اکسید کربنی که بیرون می دهید، اندازه گیری می شود تا RMR مشخص شود.

 

چطور متابولیسم پایه خودمون رو بالا ببریم؟

مهمترین دلیلی که یک شخص متابولیسم پایش از یه شخص دیگه با قد و وزن و … بالاتر هستش این موضوع هست که درصد عضلش بالاتره چون عضلات حداقل 13 برابر از چربی کالری بیشتری می سوزونن یعنی اگر هر کیلو چربی 100 کالری مصرف کنه،عر یک کیلو عضله 1300 کالری مصرف می کنه.(اعداد فقط به عنوان مثال هستن و واقعی نیستن)

پس برای اینکه بدن کالری سوزی بالاتری داشته باشه باید عضلات بیشتری داشته باشیم.

چطور عضله سازی کنیم؟

تنها راه عضله سازی ورزش کردن هستش و این یه مورد هیچ راه دیگه ای نداره ولی یک نکته بسیار مهم هم در مورد ورزش کردن وجود داره و اون هم تغذیه مناسب و اصولی هستش که اگر رعایت نشود به نتیجه دلخواهتون نخواهید رسید.

تاثیر ویتامین بر متابولیسم بدن

ویتامین D که برای استخوان بسیار مفید است، در روند سوخت و ساز و تغییر وزن نیز نقش مهمی دارد. کمبود این ویتامین نیز با خطر افزایش چاقی مفرط ارتباط دارد.

علاوه بر موارد فوق داشتن عضلات بیشتر و تاخیر یائسگی نیز بر سوخت و ساز بدن تاثیر دارند.

دقت داشتن و رعایت کردن برخی نکات باعث بهبود متابولیسم بدن می شود که این خود دارای فوایدی همچون:

  • کاهش وزن
  • بهبود خلق و خو
  • بهبود میزان گرسنگی
  • بهبود نیاز جنسی
  • افزایش تحمل استرس

است که همه ی این ها به کیفیت زندگی انسان کمک شایانی خواهد کرد.

 

و در نهایت شما با عضله سازی سوخت و ساز بدنتون بالا میره و دیگه بعد از کاهش وزن وزنتون برنمی گرده حتی در طول کاهش وزن دچار استپ وزنی نمی شوید.

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*