همه چیز درباره کینوا

کینوا یکی از محبوب ترین غذاهای سالم در دنیاست. کینوا فاقد گلوتن بوده و دارای مقادیر زیادی پروتئین است و یکی از معدود غذاهای گیاهی است که حاوی مقادیر کافی از هر ۹ اسید آمینه ضروری است. همچنین سرشار از فیبر ، منیزیم ، ویتامین های گروه B ، آهن ، پتاسیم ، کلسیم ، فسفر ، ویتامین E و آنتی اکسیدان های مختلف مفید است.

خواص کینوا:

✅کینوا هزاران سال است که در آمریکای جنوبی خورده می شود و اخیراً به عنوان یک ماده غذایی مرسوم تبدیل شده است و می توانید محصولات کینوا و کینوا را در سراسر دنیا پیدا کنید ، به ویژه در فروشگاه های مواد غذایی سالم و رستوران هایی که بر غذاهای طبیعی تأکید دارند.
سه نوع اصلی کینوا وجود دارد: سفید ، قرمز و سیاه.
تقریبا ۱ فنجان (۱۸۵ گرم) کینوا پخته شده شامل موارد زیر است:
پروتئین: ۸ گرم
فیبر: ۵ گرم
منگنز: ۵۸ درصد نیاز روزانه (RDA)
منیزیم: ۳۰ درصد از RDA
فسفر: ۲۸ درصد از RDA
فولات: ۱۹ درصد از RDA
مس ۱۸ درصد از RDA
آهن: ۱۵ درصد از RDA
روی: ۱۳ درصد از RDA
پتاسیم: ۹ درصد از RDA
این مقدار در مجموع ۲۲۲ کالری همراه با ۳۹ گرم کربوهیدرات و ۴ گرم چربی دارد. همچنین حاوی مقدار کمی اسیدهای چرب امگا ۳ است.

فیبر بسیار بالا
فیبر موجود در کینوا بسیار بالاتر از اکثر دانه های دیگر است.
تقربا هر فنجان کینوای پخته ۱۷ تا ۲۷ گرم فیبر دارد که تقریبا دو برابر بیشتر از سایر غلات است. که این فیبر بالا میتواند به کاهش سطح قند خون ، کاهش کلسترول ، افزایش سیری و کاهش وزن کمک کند.

دارای پروتئین بسیار بالا و اسیدهای آمینه ضروری

کینوا در مقایسه با اکثر غذاهای گیاهی دارای پروتئین بالاتری است. این ماده همچنین حاوی کلیه اسیدهای آمینه ضروری مورد نیاز شماست و به همین خاطر کینوا به عنوان یک منبع پروتئین عالی برای گیاهخواران شناخته می شود.

✅تاثیر مثبت بر سوخت و ساز بدن
دو مطالعه به ترتیب روی انسان و موش صحرایی نشان دادند که کینوا می تواند با کاهش قند خون ، انسولین و تری گلیسیرید ، متابولیسم و سوخت و ساز را بهبود بخشد. با این حال ، تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است.

روش استفاده:
یکی از ویژگی های کینوا که باعث محبوبیت آن شده روش استفاده بسیار آسان آن است.
کینوا در کمتر از ۱۵ تا ۲۰ دقیقه آماده خوردن است:
۲ فنجان (۲۴۰ میلی لیتر) آب را در قابلمه بریزید ، حرارت را زیاد کنید. ۱ فنجان (۱۷۰ گرم) کینوا خام. بعد از ۲۰ دقیقه کینوای شما آماده خوردن است. طبق سلیقه خود میتوانید به آن نمک، فلفل و سایر ادویه جات اضافه کنید و در سالاد، خورشت،کتلت و … استفاده کنید.

مژده رحمانیان عضو انجمن تغذیه ایران
کلینیک لاغری و زیبایی آرمونی
برای دریافت برنامه آنلاین با ما در ارتباط باشید
www.armooni.ir

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*