آیا متفورمین داروی کاهنده وزن است؟

متفورمین دارویی است که برای کنترل سطح قند خون در افراد دیابتی نوع 2 تجویز می شود. شاید شنیده باشید که متفورمین همچنین می تواند به شما در کاهش وزن کمک کند. اما آیا این امر واقعیت دارد؟ و آیا میتوانیم خودسرانه از متفورمین برای کاهش وزن استفاده کنیم؟

 

ابتدا باید بدانید که متفورمین برای کاهش وزن چه می تواند انجام دهد و همچنین اینکه چرا پزشک ممکن است آن را برای شما تجویز کند.

آیا متفورمین می تواند باعث کاهش وزن شود؟

طبق تحقیقات ، متفورمین می تواند به برخی از افراد در کاهش وزن کمک کند. با این حال ، مشخص نیست که چرا متفورمین ممکن است باعث کاهش وزن شود. یک نظریه این است که متفورمین ممکن است با کاهش اشتها ، شما را وادار کند که کمتر غذا بخورید. همچنین ممکن است روش بدن را در استفاده و ذخیره چربی تغییر دهد.

 

 

اگرچه مطالعات نشان داده است که متفورمین ممکن است به کاهش وزن کمک کند ، اما این دارو یک راه حل سریع نیست. طبق یک مطالعه طولانی مدت، کاهش وزن متفورمین به تدریج طی یک تا دو سال اتفاق می افتد. میزان کاهش وزن نیز در افراد مختلف متفاوت است. در این مطالعه ، میانگین کاهش وزن پس از دو سال یا بیشتر 1.5 تا 3 کیلوگرم بود.

همچنین مصرف دارو بدون رعایت سایر عادات سالم ممکن است منجر به کاهش وزن نشود. افرادی که هنگام مصرف متفورمین از رژیم غذایی سالم و ورزش پیروی می کنند ، بیشترین کاهش وزن را می دهند.

علاوه بر این ، هر گونه کاهش وزن ممکن است فقط تا زمانی که دارو مصرف می کنید ، دوام داشته باشد. این بدان معناست که در صورت قطع مصرف متفورمین ، احتمال بازگشت به وزن اصلی خود بسیار زیاد است. و حتی در حالی که هنوز دارو مصرف می کنید، ممکن است به تدریج هر وزنی را که از دست داده اید بازگردانید.

 

در واقع نتایج قطعی و مشابهی برای متفورمین وجود ندارد. نشان داده شده است که در بعضی کاهش وزن دارد اما در برخی دیگر کاهش نمی یابد. یکی از فواید متفورمین این است که حتی اگر باعث کاهش وزن نشود ، باعث افزایش وزن نیز نمی شود.

آیا پزشک برای کاهش وزن باید متفورمین تجویز کند؟

اگر دیابت نوع 2 یا  پیش دیابت دارید و دارای اضافه وزن یا چاقی هستید ، ممکن است پزشک متفورمین را برای کمک به شما در مدیریت دیابت یا کاهش خطر ابتلا به دیابت تجویز کند که متفورمین میتواند به کاهش وزن کمک کند یا نه. در برخی مواقع ، پزشک ممکن است متفورمین را برای کاهش وزن شما تجویز کند حتی اگر دیابت یا پیش دیابت ندارید.

 

این نوع تجویز متفورمین یعنی در مواقعی که فرد مشکل دیابت یا پیش دیابت ندارد مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا نیست. این بدان معناست که FDA متفورمین را به عنوان کمکی برای کاهش وزن تأیید نکرده است. به دلیل اینکه اطلاعات کافی در مورد میزان کارآیی آن برای کاهش وزن وجود ندارد.

بنابراین از مصرف خودسرانه متفورمین خودداری کنید زیرا هنوز عوارض یا فواید آن به طور کامل مشخص نشده و به عنوان داروی لاغری نیست.

 

مژده رحمانیان عضو انجمن تغذیه ایران

 

کلینیک لاغری و زیبایی آرمونی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*