درمان سلیاک

اگر از نظر پزشکی به بیماری سلیاک مبتلا شده اید، سیستم ایمنی بدن شما به گلوتن (پروتئینی است که در گندم، جو و چاودار یافت می شود) واکنش نشان داده و به روده آسیب می رساند. برای بهتر شدن بیماری باید گلوتن را از رژیم غذایی خود حذف کنید که تنها راه درمان بیماری سلیاک است.

 

شاید قبلاً اصطلاح “رژیم غذایی بدون گلوتن” را شنیده باشید. رژیم بدون گلوتن برای کاهش وزن نیست بلکه یک روش غذا خوردن است که به فرد کمک می کند روده خود را درمان کند تا بتواند تمام مواد مغذی مورد نیاز خود را از رژیم غذایی خود جذب کند.

 

به طور خلاصه برخی از حقایق در مورد رژیم غذایی بدون گلوتن را مورد بحث قرار می دهیم تا دانش لازم برای تغییر رژیم غذایی خود را پس از تشخیص داشته باشید.

 

چه غذاهایی میتوانید مصرف کنید؟

در رژیم غذایی بدون گلوتن می توانید هر نوع غذای طبیعی بدون گلوتن که در زیر آمده است را مصرف کنید مانند:

گوشت

ماهی

میوه و سبزیجات

برنج

سیب زمینی

عدس

همچنین غذاهای جایگزین بدون گلوتن مانند: نان، آرد، پاستا، کراکر و بیسکویت مخصوص بدون گلوتن.

آرد گندم را جایگزین سیب زمینی، برنج، سویا، کینوآ، گندم سیاه یا لوبیا کنید. همچنین می توانید از نخود و آرد ذرت استفاده کنید.

نوشیدنی

نوشیدنی های الکلی و غیرالکلی زیادی وجود دارد که گلوتن ندارند:

 

آب میوه

آب طعم دار

 

نوشابه های گازدار

استراتژی های بیشتر برای سبک زندگی بدون گلوتن

در اینجا ایده هایی برای انتقال بهتر به یک رژیم غذایی بدون گلوتن وجود دارد:

 

تمام وسایل آشپزخانه که برای تهیه غذاهای بدون گلوتن استفاده می شود را از هم جدا کنید. که شامل ظروف پخت و پز، تخته برش، چنگال، چاقو و قاشق میشود.

 

وقتی بیرون غذا می خورید، اگر در مورد مواد تشکیل دهنده یک غذای خاص مطمئن نیستید، از سرآشپز بپرسید که غذا چگونه و از چه موادی تهیه شده است.

از داروساز خود بپرسید که آیا هر یک از داروهای شما حاوی گندم یا محصول جانبی گندم است یا خیر. گلوتن به عنوان یک افزودنی در بسیاری از محصولات از داروها گرفته تا رژ لب استفاده می شود. بسیاری از گیاهان، ویتامین ها، مکمل ها و پروبیوتیک ها حاوی گلوتن هستند.

 

مراقب اندازه سهم غذایی خود باشید غذاهای بدون گلوتن ممکن است برای شما بی خطر و مفید باشند، اما بدون کالری نیستند.

 

پس از تشخیص بیماری سلیاک و شروع رژیم غذایی بدون گلوتن، با بهبود روده، احساس بهتری خواهید داشت.

برخی از افراد ظرف چند روز پس از قطع گلوتن احساس بهبودی میکنند اما برخی از افراد ممکن است شاهد بهبود تدریجی علائم خود باشند یا اینکه یک علامت قبل از دیگری بهبود یابد.

ممکن است بین شش ماه تا پنج سال (در برخی موارد بیشتر) طول بکشد تا آسیب روده ناشی از خوردن گلوتن به طور کامل بهبود یابد. تصور می شود عوامل متعددی در زمان متغیری که برای بهبود روده صرف می شود، دخیل هستند، از جمله سن و شدت آسیب روده در هنگام تشخیص.

 

اگر علائم شما پس از شروع رژیم غذایی بدون گلوتن بهبود نیافته یا بدتر شده است، با پزشک عمومی، متخصص تغذیه و/یا متخصص گوارشصحبت کنید.

پیروی از یک رژیم غذایی بدون گلوتن یک فرآیند یادگیری است، نه تنها برای فرد مبتلا به سلیاک، بلکه برای خانواده و دوستان.

اگر به بیماری سلیاک مبتلا هستید و اشتباهاً گلوتن مصرف می‌کنید، معمولاً چند ساعت پس از خوردن آن علائم شروع می‌شود و علائم می‌تواند از چند ساعت تا چند روز ادامه داشته باشد. تأثیرات آن از فردی به فرد دیگر متفاوت است و به میزان گلوتن مصرفی، میزان حساسیت و مدت زمانی که رژیم بدون گلوتن داشته اید بستگی دارد.

 

به طور خلاصه تنها راه درمان موجود بیماری سلیاک رعایت تغذیه و سبک زندگی بدون گلوتن است. چکاپ سالانه برای اطمینان از سلامت روده ها و جذب ویتامین ها و مواد معدنی فراموش نشود.

 

مژده رحمانیان رژیم درمانگر و مربی بدنسازی

مرکز لاغری و تناسب اندام آرمونی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*