باورهای غلط و حقایق مصرف تخم مرغ

تخم مرغ یکی از بهترین و ارزان ترین اشکال پروتئینی هستند که می توانید در رژیم غذایی خود داشته باشید. هر تخم مرغ حاوی حدود 85 کالری است و درهمچنین دارای اسید آمینه، آنتی اکسیدان، آهن و البته پروتئین است. ویتامین های موجود در تخم مرغ حاوی ویتامین A، ویتامین D، ویتامین E، ویتامین های گروه B ،B کمپلکس است.وجود این ویتامین های مهم تخم مرغ را به ماده غذایی پرارزش در سبد غذایی خانواده ها تبدیل کرده است.

زرده تخم مرغ را از دست ندهید، حتی اگر شما به دنبال کاهش وزن هستید، زیرا آنها در واقع دارای مواد مغذی چربی به نام کولین هستند. بنابراین، دفعه بعد که از این زرده تخم مرغ استفاده می کنید، نیازی به عذاب وجدان نیست!

ارتباط تخم مرغ و سلامتی

امروزه مطالعات متعددی توسط محققین در مراکز معتبر و در طول سالهای متمادی بر روی افراد زیادی در کشورهای مختلف صورت گرفته و ثابت کرده‌اند خوردن تخم‌مرغ حتی بیش از یک عدد در روز در بسیاری از مردم بدون ارتباط جنس،سن و نژاد آنها باعث افزایش کلسترول خون نشده و حتی برای قلب می‌تواند مناسب و مفید هم باشد .
 
بنابراین در روزهایی که تخم مرغ می خورید سعی کنید سایر منابع حاوی کلسترول نظیر گوشت قرمز، پنیر، کره را محدودکنید. همچنین روش طبح  غذاها نیز درمقدار کلسترول موجود در آنها موثر است از روشهای طبخ بدون روغن، بخار پز، آبپز یا  پخت با اسپری روغن استفاده کنید. به یاد داشته باشید که تمام کلسترول در بخش زرده  تخم مرغ است بنابراین شما می توانید هر تعداد سفیده  تخم مرغ را که می خواهید  بخورید.

تحقیقات اخیر نشان داده است که ارتباط بین مصرف تخم مرغ و افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی آنقدر که درگذشته تصور می­شد قوی نیست و به عوامل متفاوتی نیز وابسته است. اگرچه هنوز بحث­های زیادی در مورد این موضوع وجود دارد. بنابراین اخیرا بسیاری از دستورالعمل‌ها و توصیه‌های بهداشتی محدودیت‌هایی را که زمانی در مورد مصرف تخم مرغ وضع کرده بودند کاهش داده‌اند. هرچند تصور عمومی ممکن است همچنان به طور کامل اصلاح نشده باشد.

تخم مرغ در بدنسازی

تخم مرغ در بدنسازی بسیار مهم است.تخم مرغ یکی از بهترین منابع پروتئین برای بدنسازان است. تخمه مرغ حاوی تمام آمینو اسیدهایی هستند که یک بدنساز برای به دست آوردن حجم و قدرت نیاز دارد. در حقیقت، پروتئین حاصل از تخم مرغ حتی در برخی از انواع پودرهای پروتئینی نیز استفاده می شود.

تخم مرغ حاوی پروتئین با کیفیت بالا، چربی های سالم و سایر مواد مغذی مهم مانند ویتامین های B و کولین است. پروتئین ها از اسیدهای آمینه ساخته شده اند و تخم مرغ حاوی مقادیر زیادی آمینو اسید لوسین است که به ویژه برای افزایش عضلات مهم است. پروتئین تخم مرغ رشد عضلانی را تحریک می کند و در مطالعات دانشگاهی ثابت شده است که سنتز پروتئین ماهیچه را افزایش می دهد. . تنها منبع پروتئینی که حاوی لوسین بیشتری نسبت به تخم مرغ است، پروتئین وی میباشد. تخم مرغ حاوی 10 تا 20 درصد لوسین بیشتر از سایر منابع پروتئینی است.

خواص تخم مرغ برای سرماخوردگی

وجود مقادیر بالای سلنیم در زرده تخم مرغ به محافظت از سیستم ایمنی بدن کمک می کند. تقویت سیستم ایمنی از بروز سرماخوردگی جلوگیری می کند. مصرف تخم مرغ به دلیل داشتن کلسترول رژیمی برای سلامت قلب هم ضرری بهمراه ندارد.

خواص تخم مرغ برای دیابت

همانطور که گفته شد تخم مرغ یک منبع عالی پروتئین محسوب می شود. انجمن دیابت آمریکا اعلام کرد، مصرف تخم مرغ برخلاف باورهای اشتباه، برای افراد دیابتی یک ماده غذایی مفید محسوب می شود، زیرا یک تخم مرغ بزرگ فقط نیم گرم کربوهیدرات دارد و مصرف آن باعث افزایش قند خون نمی شود.

خواص تخم مرغ برای کودکان

بعد از شیر مادر مصرف تخم مرغ منبع اصلی تامین پروتئین برای کودکان است.همانطور که گفته شد تخم مرغ به دلیل ترکیبات مهم و مغذی مانند کلسترول، چربی، اسید های چرب و ویتامین D، ویتامین B12، E، کولین و اسید فولیک به رشد کودکان کمک می کنند. در حقیقت مصرف 4 عدد تخم مرغ در هفته مواد مغذی مورد نیاز کودک را فراهم می کند. از آنجایی که کودک برای رشد استخوان ها به ویتامین D نیاز دارد، مصرف تخم مرغ که منبع عالی برای ویتامین D است، می تواند این نیاز کودک را تامین کند. وجود مقادیر بالا ویتامین B12 به سلامت عصب کمک می کند. علاوه براین ویتامین B12 برای رشد سیستم عصبی و سلامت مغز کودک مهم است

مضرات زرده تخم مرغ

به دلیل اینکه زرده تخم مرغ حاوی مقادیر قابل توجهی کلسترول و چربی است بنابراین مصرف بیش از یک زرده در روز باعث دریافت مقادیر بیشتری از کلسترول مورد نیاز روزانه می­شود که در افراد دارای سطح بالای کلسترول خون و دیابت تاثیرات شدیدتری میتواند داشته باشد.

پس شاید سوال بسیاری از شما این باشد، کسی که کلسترول بالا دارد آیا می­تواند تخم مرغ بخورد؟ در جواب این سوال باید گفت، به طور کلی، مصرف تخم مرغ برای اکثر افراد مفید است، زیرا کلسترول موجود در تخم مرغ تأثیر قابل توجهی بر کلسترول خون ندارد.

آیا تخم مرغ آب پز برای لاغری مفید است ؟

یک تخم مرغ در صورتی که آب­پز شود حاوی حدود ۷۴ کالری است ولی در عین حال سرشار از مواد مغذی است. هر قاشق غذاخوری(۵گرم) اضافه کره یا روغن که برای اماده کردن تخم مرغ اضافه شود ۵۰ کالری به آن میافزاید. بنابراین قطعا تخم مرغ آب پز از کالری کمتری برخوردار و برای لاغری مناسبتر است.

یک وعده غذایی حاوی تخم مرغ حدودا شامل سه تخم مرغ می­شود که تنها ۲۳۰ کالری خواهد داشت. زمانی که این ماده غذایی با مقدار قابل توجهی از سبزیجات که تامین کننده فیبر هستند همراه شود در چربی خوبی همچون آجیل در نهایت یک وعده غذایی کامل با تنها ۵۰۰ کالری خواهد داشت.

خلاصه مقاله :

تخم مرغ سرشار از بسیاری از ویتامین‌ها و پروتئین‌های ضروری و تمام چیزی است که برای عضله‌سازی نیاز دارید ولی ترجیحا آن را به صورت آبپز مصرف کنید و نه سرخ شده.

برای بیشتر بزرگسالان سالم، خوردن ۱ تا ۲ تخم مرغ در روز بسته به میزان دیگر مواد غذایی حاوی کلسترول در رژیم غذایی بی­خطر است. اگر در حال حاضر کلسترول بالا یا سایر عوامل خطر بیماری قلبی دارید، بهتر است بیش از ۴ تا ۵ تخم مرغ در هفته نخورید یا از سفیده آن بیشتر استفاده کنید.

رژیم تخم مرغ یک رژیم غذایی بسیار محدود کننده است اگرچه وعده کاهش وزن سریع می­تواند جذاب باشد بعید به نظر می­رسد نتایج پایداری داشته باشد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*