قارچ گانودرما و فواید آن

قارچ گانودرما و فواید آن

در طب شرقی از قارچ ها و گیاهان استفاده های دارویی زیادی میشود که گانودرما یکی از محبوب ترین آنهاست. اگرچه میزان امن بودن آنها هنوز جای سوال است.

گانودرما چیست؟

گانودرما یک قارچ است که در مناطق گرم و مرطوب و بیشتر در آسیا رویش میکند. قارچ ها حاوی مواد و ترکیباتی به نام پپتیدوگلیکان، پلی ساکارید و تریترپنوئید هستند.

از گانودرما به شکل های مختلفی استفاده میشود. خود قارچ یا به شکل پودری و یا عصاره آن.

تا کنون مطالعات متعددی در مورد اثر گانودرما بر قسمت های مختلف بدن انجام شده که نتایج تعدادی از اونها رو براتون آوردیم:

  • افزایش سیستم ایمنی:

تعدادی از مطالعات نشان داده اند که گانودرما میتواند بر گلبول های سفید که مهمترین نقش را در ایمنی بدن ایفا میکنند تاثیر بگذارد و مخصوصا در بیماریهای عفونی مفید باشد. برخی مطالعات اثرات مفید آن را در افراد سالم علاوه بر بیمار مشاهده کردند. تعدادی از مطالعات نیز اثری بر سلامتی و سیستم ایمنی نیافتند.

نتیجه: گانودرما احتمالا در تقویت سیستم ایمنی موثر است اما میزان بی خطری آن و دوز موثر آن هنوز مشخص نیست و نیاز به مطالعات بیشتری است.

  • مقابله با خستگی و افسردگی

تاثیر قارچ گانودرما بر سیستم ایمنی بیشتر شناخته شده است تا افسردگی. مطالعه ای که بر روی 300 نفر انجام شد نشان داد که مصرف 8 هفته مکمل گانودرما باعث کاهش خستگی میشود. همچنین در مطالعه مشابه افراد احساس عصبانیت کمتری کردند.

قارچ گانودرما احتمالا  بر روی سطح قند خون، سلامت قلب و سیستم آنتی اکسیدانی بدن تاثیر داشته باشد.

به طور کلی تعداد مطالعات خیلی بیشتری نیاز هست تا به طور قطع بتوان گفت که قارچ گانودرما تاثیر واضحی بر سلامت بدن در قسمت های مختلف دارد. مصرف خودسرانه و بدون تایید پزشک و متخصص تغذیه کاملا اشتباه است چون گانودرما مانند سایر گیاهان دارویی اگر بیش از حد مصرف شود میتواند باعث آسیب به کبد شود.

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*