دانه چیا

طی سال های اخیر دانه چیا به دلیل خواص آن بین افراد محبوبیت خاصی پیدا کرده است و کاربردهای مختلفی در تهیه نان، نوشیدنی، اسموتی، کیک و … از آن دیده شده است.
دانه چیا از خانواده نهناء است و بیشتر در مکزیک و جنوب غربی آمریکا رشد میکند.
۲ قاشق غذاخوری دانه چیا حدود ۱۳۸ کالری انرژی، ۱۰ گرم فیبر، ۹ گرم چربی و ۵ گرم پروتئین دارد. همچنین ۱۷ درصد نیاز روزانه به کلسیم، ۱۲ درصد نیاز روزانه به آهن و ۲۳ درصد نیاز به منیزیم را تامین میکند. چیا منبع خوبی از اسیدهای چرب امگا۳ است.
تعدادی از مطالعات نشان داده اند که مصرف منظم و به اندازه دانه چیا میتواند در کاهش احتمال ابتلا به بیماری قلبی عروقی، تری گلیسرید و کلسترول موثر باشد (در این زمینه نیاز به مطالعات بیشتری وجود دارد).


به طور کلی خواص دانه چیا شامل موارد زیر هستند:

✅دانه های چیا منبع خوبی از آنتی اکسیدان ها هستند و برای سلامت عمومی بدن مفیدند.
✅تقریبا عمده کربوهیدرات موجود در دانه چیا فیر است. حدود ۴۰ درصد وزن دانه چیا از فیبر تشکیل شده که خود فیبر نقش های مختلفی از جمله حرکات منظم دستگاه گوارش، تنظیم قند خون و چربی خون و … به عهده دارد.
✅شامل پروتئین با کیفیت است و نسبت به بسیاری از منابع گیاهی پروتئین بیشتر و بهتری دارد.
✅دانه چیا میتواند در کاهش وزن و کنترل اشتها نقش داشته باشد. که عمده این نقش به دلیل وجود فیبر بالا و پروتئین با کیفیت است.
✅دانه چیا حاوی مواد مغذی برای استخوان ها است. کلسیم، فسفر، منیزیم و پروتئین موجود در دانه چیا در سلامتی استخوان ها اثر گذارند.
✅تعدادی از مطالعات نشان داده اند که دانه چیا در افراد مبتلا به دیابت نوع دو میتواند مفید باشد. اما نیاز به مطالعات بیشتری برای اثبات این مورد است.


در کل دانه چیا سرشار از مواد مغذی است و به راحتی قابل استفاده در سالاد، پودینگ، شیک ها و … است.

برای دریافت رژیم آنلاین با ما در ارتباط باشید
مژده رحمانیان عضو انجمن تغذیه ایران
کلینیک لاغری و زیبایی آرمونی
www.armooni.ir