آیا رژیم غذایی می تواند علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) را تسکین دهد؟

سندرم تخمدان پلی کیستیک  (PCOS) معمولاً با قاعدگی نامنظم یا بدون قاعدگی مشخص می شود.

 

زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک معمولاً چندین کیست در تخمدان خود دارند که ناشی از تولید بیش از حد هورمون هایی به نام آندروژن است.

 

حدود 50 درصد زنان مبتلا به این اختلال دارای اضافه وزن یا چاق هستند. علائم شایع عبارتند از:

 

آکنه

هیرسوتیسم (پرمویی زیاد)

طاسی با الگوی مردانه

زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک ، به ویژه هنگامی که علائم آن کنترل نشود ، ممکن است در معرض خطر بیشتری برای موارد زیر باشند:

 

بیماری قلبی

سرطان آندومتری

دیابت

فشار خون بالا

بسیاری از زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک با کنترل رژیم غذایی و انتخاب شیوه زندگی خود می توانند علائم خود را مدیریت کرده و خطر سایر مشکلات پزشکی را کاهش دهند.

رژیم غذایی چگونه بر PCOS تأثیر می گذارد؟

سطح انسولین در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک بیشتر از حد معمول است. انسولین هورمونی است که در لوزالمعده تولید می شود. لوزالمعده به سلولهای بدن کمک می کند تا قند (گلوکز) را به انرژی تبدیل کنند.

 

اگر انسولین کافی در بدن تولید نشود ، سطح قند خون افزایش می یابد. این امر در صورت مقاومت به انسولین نیز رخ می دهد ، به این معنی که نمی توانید از انسولینی که تولید می کنید به طور موثر استفاده کنید.

 

اگر بدن فرد به انسولین مقاوم شود ، بدن مجبور میشود سعی کند سطح بالایی از انسولین را پمپاژ کند تا سطح قند خون نرمال شود. سطوح بالای انسولین می تواند باعث شود آندروژن های بیشتری مانند تستوسترون در تخمدان ها تولید شود.

 

مقاومت به انسولین ممکن است به دلیل داشتن شاخص توده بدنی بالاتر از محدوده طبیعی (اضافه وزن و چاقی) ایجاد شود. رژیم غذایی سرشار از کربوهیدراتهای تصفیه شده ، مانند نشاسته و غذاهای شیرین ، می تواند مقاومت به انسولین و در نتیجه مشکل در کاهش وزن را ایجاد کند.

 

چه غذاهایی را باید به رژیم غذایی خود اضافه کنم؟

غذاهای سرشار از فیبر می توانند با کاهش سرعت هضم و کاهش تأثیر قند بر خون و در نتیجه کنترل مقاومت به انسولین در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک مفید باشد.

 

گزینه های عالی برای غذاهای پر فیبر عبارتند از:

 

سبزیجات چلیپایی ، مانند کلم بروکلی ، گل کلم و جوانه بروکسل

سبزیجات ، از جمله کاهو برگ قرمز و آروگولا

فلفل سبز و قرمز

لوبیا و عدس

بادام

انواع توت ها

سیب زمینی شیرین

کدو تنبل

منابع پروتئینی بدون چربی مانند توفو ، مرغ و ماهی فیبر را تأمین نمی کنند ، اما به دلیل ایجاد احساس سیری طولانی مدت برای زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک مناسب است.

 

غذاهایی که به کاهش التهاب کمک می کنند نیز ممکن است مفید باشند. عبارتند از:

 

گوجه فرنگی

کلم پیچ

اسفناج

بادام و گردو

روغن زیتون

میوه هایی مانند بلوبری و توت فرنگی

ماهی های چرب سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 مانند ماهی آزاد و ساردین

کدام غذاها را محدود کنیم یا از آنها اجتناب کنیم؟

کربوهیدراتهای تصفیه شده باعث التهاب می شوند ، مقاومت به انسولین را تشدید می کنند و باید از آنها اجتناب کرد یا به میزان قابل توجهی محدود کرد که شامل موارد زیر میشوند:

 

نان سفید

مافین

شیرینی های صبحانه

دسرهای شیرین

هر چیزی که با آرد سفید درست شود

رشته

ماکارونی

پاستاهای تهیه شده از آرد لوبیا یا عدس به جای آرد گندم یک جایگزین عالی است.

 

شکر و دیگر شیرین کننده ها که شامل موارد زیر هستند و در قسمت مواد تشکیل دهنده مواد غذایی نوشته میشود نیز باید محدود شوند:

 

ساکارز

شربت ذرت با فروکتوز بالا

دکستروز

 

ایده خوبی است که غذاهای ایجاد کننده التهاب مانند سیب زمینی سرخ کرده ، مارگارین و گوشت قرمز یا فرآوری شده را نیز از رژیم غذایی خود حذف یا محدود کنید.

 

سایر تغییرات شیوه زندگی که باید در نظر گرفته شود

PCOS ، مانند بسیاری از اختلالات ، به انتخاب شیوه زندگی فعال پاسخ مثبت می دهد.

 

این تغییرات شامل ورزش و حرکت بدنی روزانه است. هر دو می توانند به کاهش مقاومت به انسولین کمک کنند ، به ویژه هنگامی که با مصرف محدود کربوهیدرات های ناسالم همراه باشد.

 

بسیاری از متخصصان معتقدند که حداقل 150 دقیقه ورزش در هفته میتواند ایده آل باشد.

 

فعالیت روزانه ، مصرف کم قند و رژیم غذایی کم التهاب منجر به کاهش وزن میشود که این کاهش وزن با تخمک گذاری بهبود یافته همراه خواهد بود.

 

علائم مرتبط با PCOS می توانند موجب استرس شوند. در نتیجه تکنیک های کاهش استرس مانند یوگا و مدیتیشن میتوانند کمک کننده باشند.

مژده رحمانیان عضو انجمن تغذیه ایران

کلینیک لاغری و زیبایی آرمونی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*