عوارض کاهش وزن غیر اصولی

ممکن است خیلی از افراد که دارای اضافه وزن هستند با سرچ در اینترنت و گرفتن رژیم هایی مثل رژیم های تک خوری، رژیم کانادایی و  یا رژیم حذف کربوهیدرات ها و …، یا مراجعه به دکتر تغذیه درخواست رژیمهایی مثل رژیم کتوژنیک، رژیم اتکینز و … داشته باشند که در مدت زمان کوتاه بتوانند وزن زیادی را کم کنند. شاید پیروی از رژیم‏های شدید و سخت در کوتاه مدت منجر به کاهش وزن بیشتر و سریع تری از رژیم های اصولی بشود و عدد ترازو سریع تر اعداد پایین تری را نشان دهد، اما باید به مسئله‏ ی دیگری هم توجه شود. اینکه در ساختار بدن چه تغییراتی ایجاد شده است و کاهش چه چیزی باعث کاهش وزن شده‏ است. در این زمینه تحقیقات مختلفی صورت گرفته است و تاثیر رژیم‏های غذایی بر ترکیب بدن (Body Composition) را بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند که رژیم‏های کاهش وزن اصولی ، بیشتر باعث کاهش بافت چربی می شوند، در حالی که بیشتر کاهش وزن در رژیم‏های سخت و کاهش وزنهای سریع، به علت از دست دادن آب و عضله بدن است. این موضوع نشان می ‏دهد که علیرغم کاهش وزن سریع در رژیم‏های سخت، این رژیم‏ها نتیجه‏ ی ضعیف‏تری نسبت به رژیم‏های اصولی دارد و حتی باعث آسیب به بخش‏ها و اندام‏های مختلف بدن هم می‏ شوند.

1- عارضه اول شل شدن پوست

پوست گسترده‏ ترین اندام بدن است و کل سطح بدن رو پوشانده است و به تدریج با رشد بدن، این اندام هم بزرگ می‏ شود. اضافه وزن باعث می‏ شود که پوست بدن کشیده شود تا بتواند سطح بزرگتری را برای ذخیره سلول‏های چربی فراهم کند

 

کاهش سریع وزن اغلب باعث شل شدن پوست شکم، بازوها و پاها می شود. به این دلیل اتفاق می افتد که پوست مقداری خاصیت ارتجاعی خود را از دست داده و زمان منقبض شدن با بقیه بدن را ندارد. اگرچه ممکن است پیامدهای طولانی مدت برای سلامتی نداشته باشد اما می تواند باعث ناراحتی روحی و همچنین سوزش ناخوشایند شود. مرکز تناسب اندام ولاغری آرمونی تبریز توصیه می کند که اگر پوست دو سال پس از کاهش وزن به طور طبیعی به بدن فرم ندهد جراحی تنها گزینه برای اصلاح آن است.

2- ریزش مو در لاغری سریع

رژیم‏های غذایی سخت و غیراصولی، انرژی کمی برای بدن فرد تامین می‏ کنند. به طور معمول مصرف کمتر از 1800 کیلوکالری در روز برای مردان و کمتر از 1200 کالری برای زنان، فرد را در خطر کمبود موادغذایی مختلفی از جمله ویتامین‏ها و مواد معدنی قرار می‏ دهد. رژیم‏هایی که کمتر از 750 کیلوکالری انرژی در روز برای فرد تامین می‏ کنند احتمال سوء تغذیه را به میزان بالایی افزایش می‏ دهند. کمبود مواد مغذی علاوه بر اختلال در متابولیسم بدن، باعث مشکلات دیگری مثل ریزش مو و از دست دادن مو می‏ شود

 

مو برای رشد خود به پروتئین نیاز دارد در واقع خود مو از پروتئینی به نام کراتین ساخته شده است. بنابراین اگر تصمیم دارید رژیم بگیرید مصرف پروتئین تان کاهش می یابد و هیچ پروتئینی برای رشد مو در دسترس نخواهد بود.

3- ایجاد تپش قلب

افرادی که از قرص های رژیمی بدون مجوز سازمان غذا و دارو وغیر مجاز برای کاهش سریع وزن استفاده می کنند اغلب از عوارض جانبی قرص های کاهش وزن مطلع نیستند. مصرف این قرص های لاغری به احتمال زیاد ممکن است منجر به عوارض مختلفی مانند افزایش ضربان قلب و تپش قلب شود.پس قبل از استفاده از قرص لاغری حتما از ایمن بودن ان اطمینان حاصل کنید.مرکز لاغری آرمونی تبریز با توجه با داشتن همکاران با سابقه در این زمینه آماده مشاوره رایگان در مورد قرص های لاغری نیز می باشد.

4- اختلالات هورمونی در لاغری سریع

بافت چربی یکی از بافت‏های بدن است که وظیفه‏ ی تولید بعضی از هورمون‏ها را در بدن برعهده دارد. اگر کاهش شدید در بافت چربی در مدت زمان کوتاهی ایجاد شود، بدن قادر به هماهنگ کردن تغییرات هورمونی نخواهد بود و این موضوع منجر به اختلال در فعالیت‏های هورمونی می‏ شود. این تغییرات بسیار گسترده هستند و آسیب‏های جدی به بدن وارد می ‏کنند. علاوه بر این موارد کاهش شدید انرژی باعث اختلال در سایر غدد ترشح کننده هورمون مثل هیپوفیز، تیروئید و غدد جنسی می ‏شود. رژیم‏هایی که با کاهش شدید انرژی طراحی می‏ شوند ممکن است منجر به قطع قاعدگی در خانم‏ها و اختلال در سیکل ماهیانه بشوند که همه این موارد از عوارض کاهش وزن سریع و غیراصولی به علت تغییر در فعالیت هورمونی در بدن است.

5- از بین رفتن بافت عضلانی

وقتی خیلی سریع وزن خود را کاهش می دهید، لزوما فقط چربی نیست که از بین می رود. بر اساس مطالعات، کاهش سریع وزن می تواند منجر به کاهش قابل توجه توده بدون چربی و بافت ماهیچه ای شود. این کاهش توده بدون چربی می تواند منجر به کند شدن متابولیسم شود که در صورت توقف محدودیت کالری یا ورزش بازگشت مجدد وزن را در پی دارد.بدن در اثر کاهش وزن هم بافت چربی و هم بافت عضلانی از دست می‏ دهد که در رژیم‏های معمولی، کاهش توده عضلانی زیاد نیست و بدن بیشتر بافت چربی از دست می‏ دهد، اما در اثر کاهش وزن سریع و غیر اصولی، بدن ممکن است توده‏ ی عضلانی زیادی از دست بدهد و این موضوع در بعضی موارد می‏ تواند عامل اصلی کاهش وزن باشد چرا که وزن توده عضلانی از وزن بافت چربی بیشتر است.

عوارض دیگر لاغری سریع

  • خستگی
  • تهوع
  • اسهال
  • یبوست
  • گیجی و خستگی 
  • اختلال در تمرکز 
  • افسردگی 
  • افزایش احتمال ابتلا به عفونت 
  • اختلال در چرخه قاعدگی 
  • از بین رفتن توده استخوانی
  • افت شدید فشار خون 
  • خشکی پوست
  • ابتلا به کم خونی شدید
  • کاهش سوخت و ساز و اضافه وزن بعد از قطع رژیم

میزان استاندارد کاهش وزن در طول زمان چقدر است؟

پیروی از رژیم‏های کاهش وزن غیر اصولی، باعث اختلال در فعالیت‏های مختلفی در بدن می‏شود که مانند یک زنجیره عمل می‏ کنند و یکدیگر را تحت تاثیر قرار می ‏دهند. علاوه بر موارد گفته شده، مشکلات روانی ناشی از کمبود مواد غذایی مانند پرخاشگری و عوارض فیزیکی مختلفی مثل خستگی مزمن و گیجی از عوارض کاهش وزن سریع و غیراصولی هستند.


در نتیجه برای اینکه دچار این مشکلات نشوید بهتر است زیر نظر یک متخصص تغذیه خوب وزن کم کنید تا به عوارض ذکر شده دچار نشوید.

روند کاهش طبیعی وزن، در سطح بین المللی بین نیم تا یک کیلو در هر هفته و در یک ماه 4 ـ 2 کیلو است زیرا این مقدار کاهش وزن به سلامت بدن لطمه ای وارد نمی کند.  7000 کیلو کالری انرژی در هر یک کیلو اضافه وزن بدن ذخیره شده است و فردی که در هفته یک کیلو وزن خود را کاهش می دهد، باید روزانه هزار کالری از مقدار نیاز انرژی روزانه خود را کاهش دهد. کاهش بیش از این مقدار انرژی در روز موجب افزایش سرعت کاهش وزن و مشکلات و عوارضی که در بالا آورده ایم می شود.

بهترین روش لاغری، استفاده از تمام گروه های غذایی مانند نان و غلات، فرآورده های غلات، سبزیجات، میوه جات، لبنیات، گوشت قرمز و سفید، تخم مرغ و حبوبات است و برای لاغری نباید وعده های غذایی و یا برخی مواد غذایی مفید را حذف نمود.برای مشاوره رایگان حضوری همچنین برای دریافت رژیم لاغری اصولی می توانید با گروه تخصصی تناسب اندام و لاغری آرمونی تبریز در ارتباط باشید.