راه های افزایش انرژی بدن

چرا افزایش انرژی بدن مهم است؟

بدن همه ما برای زنده ماندن به انرژی نیاز دارد. وقتی به طور طبیعی سطح بالایی از انرژی را تجربه می‌کنید، نشاط و انگیزه حتی روحیه بهتری را برای داشتن یک زندگی پربار خواهید داشت. به طور طبیعی سطح بالای انرژی کلید داشتن سلامت جسمی و روانی مطلوب است، زیرا با داشتن سوخت پایدار بدن انرژی  مورد نیاز برای کارکرد مناسب بدن فراهم خواهد شد.

همه ما برخی مواقع احساس می کنیم که انرژی خود را تقریبا به طور کامل از دست داده ایم. شما ممکن است روز خود را قوی و شاداب آغاز کنید اما در میانه روز احساس کنید ادامه فعالیت ها دیگر برای شما امکان پذیر نیست.در ادامه چندیدن روش برای افزایش انرژی مورد نیاز بدنتان به شما گفته خواهد شد.

قرار گیری در معرض نور خورشید:

 

همیشه قرار گرفتن در معرض نور خورشید می تواند به شما انرژی ببخشد زیرا با قرار گرفتن شما زیر نور خورشید ویتامینDکسب می کنید و از آنجایی که ویتامینDمی تواند روحیه و عملکرد ذهنی تان را افزایش دهد.پس با قرار گرفتن در معرض نور خورشید می توانید انرژی کسب کنید فقط باید به این نکته توجه بکنید که صورتتان را در معرض نور خورشید قرار ندهید و خود را برنزه نکنید و همیشه خود را از تماس با اشعه مضر یو وی خورشید دور نگاه دارید. تنها 15 دقیقه هوا خوری و استفاده از نور خورشید در بیرون از منزل باعث می شود که شما شاداب و پرانرژی به سر کار خود بازگردید.

داشتن چرت های کوتاه:

یک چرت کوتاه حتی 15 تا 30 دقیقه ای  تاثیر بسیار زیادی برای تجدید قوای سیستم های بدن دارد و به راحتی به  شما در رفع خستگی تان کمک می کند.

 انجام ورزش هوازی ساده:

هر نوع فعالیت هوازی مثل پیاده روی یاحتی یک بالا رفتن ساده از پله ها شما را پرانرژی خواهد کرد. ورزش نه تنها عملکرد بدنتان را بهتر می کند بلکه  می تواند میزان اکسیژن خونتان را نیز افزایش می دهد و موجب می شود قلبتان تندتر بزند و در نتیجه جریان خون به ماهیچه و بازگشت به ریه ها تقویت شود. ورزش همچنین موجب ترشح آندرفین (یک ماده شبه هورمونی) می شود و یک احساس خوب جسمی را در شما ایجاد می کند.

خوردن آب به مقدار کافی در روز:

کم آبی از عوامل و مقصران اصلی کاهش سطح انرژی بدن و بروز خستگی است. با یک حرکت ساده مثل پر کردن یک بطری آب و آنرا کنار میز گذاشتن که یادتان باشد آنرا مصرف کنید می توانید انرژی کافی دریافت کنید.اگر دچار کمبود آب به صورت خفیف شدید، رساندن اکسیژن به اندام ها آرام تر صورت می گیرد و باعث از بین رفتن انرژی می گردد. پس نوشیدن قهوه و نوشیدنی های انرژی زا را کنار بگذارید و روزانه به اندازه کافی آب بنوشید.

اما برای افزایش انرژی بدن چه بخوریم؟

در میان عوامل موثر در نداشتن انرژی کافی بدون تردید نوع و مقدار مواد غذایی که در طول روز مصرف می کنیم نقش مهمی ایفا می کند. درست است که همه مواد غذایی تا اندازه ای به بدن انرژی می دهند اما برخی از آن ها به دلیل درا بودن مواد مغذی خاص، تاثیر بیشتری در افزایش سطح انرژی، حفظ هوشیاری و تمرکز در طول روز دارند.

در ادامه لیستی از این مواد غذایی انرژی زا آورده شده است:

مواد غذایی انرژی بخش

1. موز

موز علاوه بر طعم دوست داشتنی، در میان خوراکی های انرژی زا رتبه بسیار خوبی دارد زیرا منبع عالی کربوهیدرات های پیچیده، پتاسیم و ویتامین B6 است که همگی نقش مهمی در افزایش سطح انرژی بدن ایفا می کنند.

2. برنج قهوه ای

برنج قهوه ای از مواد غذایی بسیار مغذی است که در مقایسه با برنج سفید کمتر فراوری شده و ارزش غذایی بالاتری به شکل فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی فراهم می کند.

گفته شده 50 گرم برنج قهوه ای حاوی 2 گرم فیبر است و بخش عمده ای از منگنز مورد نیاز روزانه بدن را تامین می کند، این ماده معدنی به آنزیم ها در تجزیه کربوهیدرات ها و پروتئین ها و تبدیل آن ها به انرژی کمک می کند.

به علاوه به لطف فیبر فراوان موجود در برنج قهوه ای، این ماده غذایی دارای شاخص گلیسمی پایین می باشد و می تواند اثر خوبی در تنظیم قند خون و افزایش سطح انرژی مداوم در طول روز داشته باشد.

3. سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین علاوه بر طعم خوشمزه اش، منبع خوب و مغذی انرژی محسوب می شود.

گفته شده یک فنجان یا 100 گرم سیب زمینی شیرین حاوی 25 گرم کربوهیدرات پیچیده و 3.1 گرم فیبر است و 25 درصد نیاز روزانه بدن به منگنز و 564 درصد نیاز روزانه بدن به ویتامین A را تامین می کند.

فیبر و کربوهیدرات های پیچیده موجود در سیب زمینی شیرین به کندی هضم می شوند و همین مسئله باعث شده این ماده غذایی در لیست بهترین خوراکی های انرژی بخش قرار بگیرد.

4. قهوه

قهوه، این نوشیدنی همه کاره جزو اولین مواد غذایی است که بسیاری از افراد به محض احساس خستگی و کمبود انرژی به آن پناه می برند.

این ماده غذایی سرشار از کافئین است، کافئین به سرعت از جریان خون به مغز منتقل شده و فعالیت آدنوزین نوعی انتقال دهنده عصبی خاموش کننده سیستم عصبی مرکزی را مهار می کند که در نتیجه آن تولید اپی نفرین هورمون تحریک کننده بدن و مغز افزایش می یابد.

با این که تنها 2 کالری در هر فنجان قهوه وجود دارد اما اثر محرک این نوشیدنی باعث افزایش هوشیاری و تمرکز می شود، با این حال مصرف بیش از 400 میلی گرم کافئین یا حدود 4 فنجان قهوه در روز توصیه نمی شود.

5. سیب

سیب یکی از محبوب ترین میوه های دنیا است و منبع خوب کربوهیدرات ها و فیبر محسوب می شود.

گفته شده یک عدد سیب متوسط (100 گرم) حاوی حدود 14 گرم کربوهیدرات، 10 گرم قند و حداکثر 2.1 گرم فیبر می باشد. قند و فیبر طبیعی موجود در این میوه باعث آزاد سازی تدریجی و مداوم انرژی در بدن می شود.

سیب از محتوای آنتی اکسیدانی بالایی برخوردار است، به نظر می رسد آنتی اکسیدان ها اثر خوبی در کند کردن هضم کربوهیدرات ها در بدن داشته و این مسئله به آزاد سازی انرژی در مدت زمان طولانی تر کمک می کند.

برای بهره بردن از تمام مواد مغذی موجود در سیب توصیه می شود این میوه را به صورت کامل و با پوست میل کنید.

6. آب

آب نوشیدنی حیات بخش است که در بسیاری از عملکردهای سلولی بدن از جمله تولید انرژی نقش اساسی دارد.

عدم نوشیدن آب کافی می تواند به کم آبی بدن منجر شود که عملکرد بدن را کند کرده و کسلی و خستگی را به دنبال دارد، در حالی که نوشیدن آب می تواند انرژی را افزایش داده و با خستگی ناشی از کمبود انرژی مقابله کند.

با نوشیدن آب کافی در طول روز حتی اگر تشنه نیستید می توانید از کم آبی بدن جلوگیری کنید.

7. شکلات تلخ

شکلات تلخ از خوشمزه های دوست داشتنی است که مقدار کاکائوی بیشتری نسبت به شکلات معمولی یا شکلات شیر در خود گنجانده است. آنتی اکسیدان های موجود در کاکائو دارای فواید زیادی برای سلامتی هستند که از آن جمله می توان به افزایش جریان خون اشاره کرد.

افزایش جریان خون به اکسیژن رسانی بهتر به مغز و ماهیچه ها کمک کرده، عملکرد آن ها را به خصوص هنگام فعالیت های ورزشی بهبود می بخشد و اثر خوبی در کاهش خستگی ذهنی و بهبود خلق و خو دارد.

شکلات تیره و تلخ حاوی ترکیبات محرک مانند تئو برومین و کافئین نیز می باشد که به نظر می رسد برای تقویت انرژی ذهنی و خلق و خو مفید هستند.

 کلینیک لاغری و تناسب اندام آرمونی تبریز با ارایه انواع رژیم های لاغری ،چاقی ،بیماری،رشد و ارایه برنامه تغذیه ای ویژه ورزشکاران در خدمت همه عزیزان می باشد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*