سرکه سیب برای لاغری و بهترین زمان مصرف

بسیاری از افراد ادعا می‌کنند مصرف سرکه سیب برای لاغری تاثیر دارد و به همین دلیل به طور روزانه آن را مصرف می‌کنند؛ اما هنگام مصرف هر ماده‌ای برای کاهش وزن سریع و لاغری، سوالاتی پیش می‌آید. برای مثال عوارض سرکه سیب چیست و یا خوردن سرکه سیب قبل از خواب برای لاغری مفید است؟! بهترین زمان مصرف سرکه سیب برای لاغری چیست؟!

سرکه سیب چیست؟ سرکه سیب در یک فرآیند دو مرحله‌ای درست می‌شود. ابتدا سیب‌ها را خرد یا له کرده و با مخمر ترکیب می‌کنند تا قندشان تبدیل به الکل شود. در مرحله دوم به سیب و مخمر باکتری اضافه می‌کنند تا الکل را به اسید استیک تبدیل کنند. تهیه سرکه سیب به روش سنتی حدود یک ماه طول می‌کشد اما برخی از تولید کنندگان سرعت این فرایند را بالا می‌برند و حتی آن را به یک روز کاهش می‌دهند. اسید استیک ترکیب اصلی و فعال سرکه سیب است. اسید استیک ترکیبی نارنجی رنگ با طعم ترش و بویی قوی است که حدود ۵ تا ۶ درصد از سرکه سیب را تشکیل می‌دهد و علاوه بر این اسید، سرکه سیب دارای آب و مقداری اسیدهای دیگر مانند اسید مالیک است. یک قاشق غذا خوری از سرکه سیب، حدود ۳ کالری  دارد و تقریبا کربوهیدرات هم ندارد.

فواید اسید استیک و خواص سرکه سیب برای لاغری و چربی سوزی

اسید استیک نوعی اسید چرب زنجیره کوتاه می باشد این اسید در بدن به استات و هیدروژن تبدیل می شود. برخی از مطالعات حیوانی نشان داده اسید استیک موجود در سرکه سیب به چند دلایلی که در ادامه ذکر می کنیم  می تواند باعث کاهش وزن شود:

کاهش قند خون

از مهم ترین خواص سرکه سیب برای لاغری میتوان به کاهش قند اشاره کرد. اسید استیک عملکرد کبد و ماهیچه ها را در جذب قند  بهبود می بخشد و به کاهش قند خون کمک می کند. این خاصیت یکی از مهم دلیل دلایلی است که دکتر تغذیه نسبت به مصرف سرکه سیب تاکید میکند.

بهبود متابولیسم

اسید استیک باعث افزایش آنزیم AMPK می شود که  این افرایش متابولیسم بدن را بهبود بخشیده و به چربی سوزی و کاهش تولید چربی و قند در کبد کمک می کند

کاهش ذخایر چربی

از دیگر خواص سرکه سیب برای لاغری باید به کاهش ذخایر چربی اشاره کرد. اسید استیک مانع  افزایش وزن شده و باعث کاهش چربی های شکمی و چربی موجود در کبد  و در نتیجه لاغری می شوددکتر طب سنتی به دلیل خواص چربی سوزی به مصرف این ماده توصیه میکند.

چربی سوزی و کاهش اشتها

مصرف اسید استیک موجب  افزایش ژن های چربی سوزی شده  و چربی های بدن را کاهش می دهد.

 

این اسید عملکرد مراکز کنترل اشتها در مغز را مهار کرده و موجب کاهش اشتها می شود.

سرکه سیب و کاهش مصرف کالری

مصرف مقدار کمی از سرکه سیب موجب  پر شدن معده و در نتیجه کاهش  کالری می شود.مطالعات انجام شده نشان داده اتغری با سرکه سیب ثاثیر گذار بوده و مضرات بسیار کمی دارد. اما با این حال باید توجه ویژه ای به روش مصرف سرکه سیب برای لاغری و کاهش وزن داشته باشید. مصرف سرکه ی سیب علاوه براینکه اشتها را کاهش می دهد نقش مهمی نیز درکاهش روند هضم مواد غذایی و تخلیه آن ها از معده دارد، همچنین خوردن مقدار کمی از سرکه سیب  همراه وعده های غذایی که   سرشار از نشاسته هستند  موجب احساس سیری طولانی مدت شده  و به کاهش قند خون و انسولین کمک می کند

تحقیقات انجام شده برای لاغری با سرکه سیب

برای اینکه متوجه شوند آیا سرکه سیب روی چربی بدن تاثیر می‌گذارد یا نه؛ یک تحقیق در دوازده هفته انجام دادند که به افرادی در ۳ دسته، به ترتیب روزی یک قاشق غذاخوری سرکه سیب، ۲ قاشق غذاخوری سرکه سیب و نوشیدنی شبیه به دارو دادند و البته این افراد سبک زندگی عادی و غذای رژیمی معمولی خود را داشتند. در نتیجه‌ای که از این تحقیق به دست آمد، در گروه اول و دوم کاهش وزن سریع، کاهش درصد چربی بدن، کاهش سایز میان‌تنه و کاهش تری گلیسیرید وجود داشت و گروه دوم نیز کاهش وزن بیشتری نسبت به گروه اول داشتند؛ اما این میزان به دو برابر نمی‌رسید.

یک مطالعه دیگر نشان داد افرادی که هر روز ۱۵ الی ۳۰ میلی‌لیتر سرکه سیب را به مدت ۱۲ هفته نوشیدند، ۰.۹ الی ۳.۴ کیلوگرم نسبت به افرادی که از سرکه سیب برای کاهش وزن استفاده نکرده بودند، لاغرتر شده بودند.

مطالعه دیگری نیز نشان داد که یک گرم اسید استیک که ترکیب اصلی سرکه سیب محسوب می‌شود، هنگام ترکیب شدن با روغن زیتون موجب کاهش قند خون تا ۳۴ درصد بعد از خوردن نان شد.

برای افرادی که مبتلا به دیابت نوع ۲ هستند، نوشیدن روزانه ترکیبی از دو قاشق غذاخوری سرکه سیب و آب موجب کاهش سریع سطوح قند خون تا ۴ درصد بعد از دو روز شد.

 

گروه سوم نیز نه‌تنها وزن کم نکردند، بلکه وزن آن‌ها اضافه شد و سایز میان‌تنه آن‌ها نیز افزایش پیدا کرد. به این ترتیب به این نتیجه رسیدند که سرکه سفید می‌تواند در چربی سوزی و کاهش تری گلیسیرید خون موثر باشد؛ اما با این وجود به تحقیقات بیشتری نیاز است.

نکات قابل توجه در مصرف سرکه سیب

یکی از مهم ترین سوالات افراد این است که سرکه سیب برای لاغری چه موقع مصرف شود؟ در پاسخ توصیه می شود در میزان مصرف این سرکه دقت کنید. سرکه سیب  بهتر است  بیش از ۱ الی ۲ قاشق غذاخوری درطول  روز مصرف نشود.

برای شروع بهتر است از مقدار بسیار کمی  مانند یک  قاشق چایخوری در روز آغاز کنید.

توجه داشته باشید که در هر نوبت بیش از ۱ قاشق غذاخوری سرکه سیب را مصرف نکنید چراکه  مقدار زیاد آن ممکن است موجب تهوع شود

عوارض مصرف سرکه سیب

1.   مصرف سرکه سیب می‌تواند عوارضی به دنبال داشته باشد که بهتر است از مصرف خودسرانه آن پرهیز نمایید‌.

2.   مصرف سرکه سیب می‌تواند سبب ایجاد مشکلات گوارشی مانند گاستروپارزی در افراد به خصوص افراد مبتلا به دیابت نوع یک، نفخ، احساس تهوع شود.

3.   اسید استیک موجود در سرکه، می‌تواند مینای دندان را از بین ببرد و موجب فرسایش مینای دندان شود.

4.   سرکه سیب سبب کاهش سطح پتاسیم خون می شود.

5.   سرکه سیب می‌تواند با انواعی از داروها تداخل داشته باشد. داروهایی که با سرکه سیب تداخل می‌کنند شامل داروهای دیابت، دیگوکسین یا لانوکسین و داروهای ادرار آور هستند.

 

6.   اگر دچار مشکلات گوارشی هستید و یا دارو مصرف می کنید، پیش از مصرف سرکه سیب باید با پزشک مشورت نمایید.

نتیجه گیری

همان طور که می‌دانید، مصرف تنها یک ماده غذایی نمی‌تواند تاثیر زیادی در کاهش وزن داشته باشد و بیشتر افراد با مصرف سه ماه سرکه سیب برای لاغری، تنها مقدار کمی کاهش وزن داشته‌اند. همچنین مصرف سرکه سیب می‌تواند عوارضی به دنبال داشته باشد که بهتر است از مصرف خودسرانه آن پرهیز نمایید‌. برای کاهش عوارض سرکه سیب باید مصرف آن را از میزان کم شروع کنید و بعد به دو قاشق غذاخوری برسانید‌ همچنین پس از مصرف سرکه سیب دهان خود را با آب بشویید و یا آن را با نی مصرف کنید تا به دندان شما آسیب نرسد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*