چای سبز و سلامتی

چای سبز یکی از مفیدترین گیاهان موجود است که سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدانی است که میتواند نتایج موثر و مفیدی بر سلامت انسان در قسمت های مختلف بدن بگذارد. ریشه چای سبز به کشور چین بر میگردد اما امروزه در بسیاری از نقاط دنیا مورد مصرف قرار میگیرد. درست است که خواص زیادی برای چای سبز در نظر گرفته شده ولی باید مانند همه گیاهان دیگر به مقدار لازم مصرف شود.

در این مطلب به برخی از خواص شناخته شده چای سبز میپردازیم.

  • وجود ترکیبات فعال در چای سبز:

چای سبز سرشار از ترکیباتی به نام پلی فنول است که در کاهش التهاب و مبارزه با عوامل ایجاد کننده سرطان نقش دارد. همچنین چای سبز حاوی کاتچین است، که یک آنتی اکسیدان موثر در جلوگیری از آسیب سلولی است. ترکیبات موجود در چای سبز رادیکال های آزاد در بدن را کاهش میدهند و از تخریب سلول ها و مولکول ها در بدن جلوگیری میکنند.

  • احتمال مفید بودن در فعالیت مغز:

چای سبز به دلیل دارا بودن کافئین اثرات مفیدی در فعالیت مغز مثل خلق و خو، زمان واکنش مغز و حافظه میگذارد. همچنین چای سبز به دلیل داشتن ترکیبی به نام ال-تیانین باعث کاهش عصبانیت و حس خشم میشود. و بودن کافئین و ال-تیانین در کنار هم باعث حس آرامش میشود.

  • افزایش چربی سوزی:

 

نتایج مطالعات در این زمینه متفاوت هستند اما این احتمال وجود دارد که چای سبز این توانایی را دارد که سوخت و ساز را در بدن بالا ببرد. برخی مطالعات نیز نشان داده اند که مصرف چای سبز میتواند باعث کاهش چربی دور شکمی شود.

 

  • احتمال موثر بودن در بیماریهای مربوط به افزایش سن:

برخی مطالعات نشان داده اند که ترکیبات کاتچین موجود در چای سبز میتوانند در طولانی مدت اثرات مفیدی در کاهش ریسک ابتلا به بیماریهایی مانند پارکینسون و آلزایمر داشته باشند که این به دلیل اثرات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی چای سبز میتواند باشد.

میزان مناسب مصرف:

با وجود اینکه چای سبز یک نوشیدنی بسیار مفید و سرشار از آنتی اکسیدان و ترکیبات ضد التهابی است اما باید در مصرف آن اعتدال را رعایت کرد. زیرا مصرف بیش از اندازه آن به صورت منظم باعث رقیق شدن خون میشود و می تواند عمل انعقاد خون را به تاخیر بیاندازد. همچنین چای سبز نیز مانند سای ترکیبات و دمنوش های گیاهی مصرف بیش از اندازه آن میتواند بر سلامت کبد تاثیر گذارد. در برخی افراد نیز مصرف زیاد آن موجب افت فشار میتواند شود. مصرف 1 تا 2 فنجان در روز بلامانع است. اگر چه این مقدار در افراد مختلف متفاوت میتواند باشد.

 

مژده رحمانیان عضو انجمن تغذیه ایران

کلینیک لاغری و زیبایی آرمونی

 

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*