چرا وزن من ثابت مونده؟(استپ وزنی)

چرا دچار استپ وزنی شدم؟

 

احتمالا برای شما هم پیش اومده که چندین بار اراده کردید که وزنتون کم بشه و شروع کردین به رژیم گرفتن. روزها و دوره های اول رژیم احتمالا خوب وزن کم میکنید. ولی هر چقدر که پیش میرید متوجه میشید که کمتر وزنتون کاهش پیدا میکنه و تا جایی میرسید که کاملا دچار استپ و یا توقف وزنی میشید. و شروع میکنید مقدار غذای دریافتی خودتون رو به شدت کاهش میدید تا از این استپ وزنی خلاص بشید ولی همونطوری که در ادامه براتون توضیح میدم این کار خیلی اشتباهه و میتونه عوارض طولانی مدتی به جا بذاره.

قبلا در مورد چاقی توضیح دادم ولی به صورت مختصر براتون میگم که چاقی به دلیل نبودن تعادل بین انرژی دریافتی و مصرفی هست. یعنی چی؟ یعنی اینکه مقدار کالری که از غذا خوردن وارد بدن میکنیم بیشتر از مقدار کالری هست که میسوزونیم. و همین عامل هست که کم کم باعث افزایش وزن و چاقی میشه.البته شرایط دیگری هم مثل بعضی بیماریها و داروها روی به هم خوردن این تعادل تاثیر میذارن که فعلا در یک فرد عادی سالم میخوایم صحبت کنیم.

وقتی دچار استپ وزنی شدید و میخواید از این حالت خارج بشید باید چند تا کار انجام بدید:

اول از همه اصلا اصلا به صورت خودسرانه رژیم نگیرید چرا؟ چون رژیم های غیر اصولی در نهایت شاید وزن شما رو کم کنه ولی قطعا به شما تحلیل ماهیچه میده. اگر توی رژیمتون مقدار کافی از گروه های غذایی نباشه و جایگزین های مناسبی انتخاب نکرده باشید باعث میشه طی روند کاهش وزن از حجم ماهیچتون کم بشه و شما خوشحال باشید از اینکه وزنتون کم شده. وقتی حجم ماهیچه کم  میشه اتفاقی که میافته اینه که سوخت و ساز بدنتون کم میشه چون مطالعات نشون داده که افراد با حجم ماهیچه بیشتر سوخت و ساز بیشتری نسبت به افراد با شرایط سنی و جنسی مشابه دارند. و از طرفی هم وقتی که دیگه رژیم رو کنار گذاشتید چربی جایگزین ماهیچه های از دست رفته میشه. به همین خاطر هست که از خیلی مراجع کننده هامون میشنویم که میگن رژیم گرفته بودیم و وقتی ادامه ندادیم وزنمون بیشتر از قبل شد.

 

 برای اینکه از استپ وزنی خارج بشید باید کالری رژیم هاتون به صورت کاملا تصولی تغییر کنه. مثلا اگر هر روز 2200 کیلو کالری دریافت میکردید به مدت دو هفته 1800 کیلوکالری دریافت کنید. که بعد از این مدت هم دوباره بدن کم کم عادت میکنه و باز هم روند کاهش وزن کند میشه که دوباره باید کالری رژیمتون رو تغییر بدین. ولی اصلا کالری دریافتیتون رو کمتر 800 نیارید. چون ممکنه دچار کمبود مواد ریز مغذی بشید و باعث بشه روی سلامت پوست، مو، استخوان و…. تاثیر بذاره.

وقتی تا حد معقولی کالری دریافتیتون پایین اومد و دچار استپ شدید نوبت به فعالیت بدنیتون میرسه که باید اون رو تغییر بدید. یا اگر از اول برنامه با ورزش پیش رفتید باید شدت و مدت و نوع ورزشتون رو تغییر بدید که از این حالت خارج بشید.

رژیم های کوتاه مدتی هم هستند که بین دوره های رژیم به شما داده میشه تا از حالت توقف وزنی خارج بشید.

 

اگر شما هم دچار استپ وزنی شدی و نیاز به راهنمایی دارید توی قسمت مشاوره سایت بپرسید حتما بهتون پاسخ میدیم.

 

مژده رحمانیان: تغذیه و رژیم درمانی عضو انجمن تغذیه ایران

ارائه رژیم های تخصصی لاغری و انواع بیماریها

کلینیک لاغری و زیبایی آرمونی   

www.armooni.ir

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*