لاغری با روش های جراحی معده(حلقه معده، اسلیو معده و بای پس)

چاقی مشکل بسیاری از افراد است و حاصل عوامل مختلفی از جمله: پرخوری، کم تحرکی، برخی بیماریها، برخی داروها و … میباشد. سالیانه افراد هزینه های زیادی جهت رفع مشکل چاقی می کنند. از داروهای به اصطلاح لاغری به شکل های مختلف گرفته تا طب سنتی و سوزنی و ماساژ و انواع جراحی ها. در این مطلب در مورد روش لاغری از طریق جراحی معده توضیح داده خواهد شد.

روش انداختن حلقه به دور معده: با این روش معده به دو بخش بالایی و پایینی تقسیم میشود که از طریق مجرای کوچکی به هم ارتباط دارند. این کار باعث میشود غذا از بخش بالایی معده که قسمت کوچکی است به آهستگی وارد بخش پایینی شود و احساس سیری زودتر به سراغ فرد آید. این حلقه قابل تنظیم بوده و بعد از چند هفته باید تنگ تر شود. کاهش وزن در این روش کمتر از سایر روش های جراحی است و ممکن است مقداری از وزن کم شده طی بعد از مدتی بازگردد. از مشکلات این روش می توان به امکان جابجا شدن و گشاد شدن حلقه و همچنین احساس تهوع پس از خوردن سریع غذا اشاره کرد.

روش اسلیو (sleeve gastrectomy): در این روش حدود 75 درصد حجم معده برداشته می شود و باقی مانده معده به شکل مجرای کوچکی  به روده متصل می شود. به دلیل اینکه روده ها سالم هستند مشکلی در جذب مواد غذایی به وجود نمی آید. بنابر این پس از این گونه جراحی کمبود مواد ریز مغذی به ندرت پیش می آید. از عوامل خطر این روش می توان به احتمال عفونت و لخته خون اشاره کرد.

 

روش بای پس (bypass): در این روش قسمت بالای معده به قسمت انتهایی روده وصل می شود. معمولا 50 درصد وزن طی 6 ماه اول کاهش میابد و این کاهش وزن تا 2 سال هم میتواند ادامه دار شود. به دلیل کاهش سریع وزن عوارضی که به دلیل چاقی ایجاد شده بودند از قبیل دیابت، پرفشاری خون، تری گلیسرید و یا چربی خون بالا با سرعت بهتری کاهش و بهبود میابند. مطالعات نشان داده اند که این روش معمولا اثرات طولانی مدت خوبی دارد و حتی این کاهش وزن تا 10 سال هم می تواند ادامه داشته باشد. در این روش چون قسمتی از روده نیز برداشته میشود احتمال کمبود مواد ریزمغذی از جمله کلسیم و آهن و به دنبال آن پوکی استخوان و کم خونی وجود دارد و فرد باید تحت نظر پزشک و متخصص تغذیه مکمل های مورد نیاز خود را دریافت کند.

 

مژده رحمانیان عضو انجمن تغذیه ایران

برای دریافت مشاوره لاغری با ما در ارتباط باشید

کلینیک لاغری و زیبایی آرمونی

www.armooni.ir

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*