امگا ۳ (فواید امگا ۳،منابع غذایی امگا ۳ و مقدار مورد نیاز برای بدن)

مگا ۳ یکی از اسیدهای چرب ضروری حساب میشود. این اسیدهای چرب از آن جهت ضروری هستند که بدن انسان نمی تواند آنها را تولید کند و باید از طریق غذا یا مکمل‌ها تأمین شود. دو نوع از اسیدهای چرب امگا۳ ضروری EPA و DHA هستند که در انواع خاصی از ماهی ها یافت میشوند. ALA یا آلفا لینولنیک اسید نیز نوع دیگری از امگا ۳ است که در منابع گیاهی مثل دانه ها و مغذها وجود دارد.

امگا ۳ چطور در سلامت بدن نقش دارد؟

🔷️نقش در سطح تری گلیسرید یا چربی خون: مطالعات زیادی اثبات کرده اند که مکمل روغن ماهی یا امگا ۳ میتواند سطح تری گلیسرید خون افزایش یافته را که میتواند منجر به احتمال خطر بیماری قلبی و یا سکته شود، کاهش دهد.

🔷️آرتریت روماتوئید(روماتیسم):  روماتیسم یک بیماری خودایمنی است که امگا ۳ باعث کاهش اثرات التهابی این بیماری میشود و درد مفاصل را کاهش میدهد.

🔷️افسردگی: تعدادی از مطالعات به موثر بودن اثر مکمل امگا ۳ در کاهش افسردگی اشاره کرده اند که نیاز به مطالعات بیشتر در این زمینه است.

🔷️رشد نوزادان: امگا ۳ در سلامت بینایی و عصبی جنین و نوزاد از اهمیت بالایی برخوردار است.

🔷️آسم: یک رژیم غذایی سرشار از امگا۳ میتواند التهاب موجود در بیماری آسم و ریه را کاهش دهد. به مطالعات بیشتری در این زمینه نیاز است.

🔷️آلزایمر و فراموشی: امگا۳ ممکن است در برابر آلزایمر و فراموشی محافظت کننده باشد و اثرات مفیدی بر فراموشی تدریجی ناشی از افزایش وزن داشته باشد.

آیا مکمل امگا۳ ضروری است؟

تاجای ممکن بهتر است امگا۳ از منابع غذایی آن که در زیر نوشته شده دو بار در هفته استفاده شود. که مصرف این مقدار در هفته نیاز به مکمل را کم میکند و امگا۳ مورد نیاز بدن را تامین میکند.

منابع حیوانی غنی از امگا۳
ماهی خال مخالی
ماهی سالمون
ماهی خاردار
صدف
ماهی ساردین

منابع گیاهی:
گردو
دانه چیا
دانه کتان
لوبیا

مکمل امگا ۳ در افرادی که امکان دریافت منابع غذایی ندارند و یا دچار بیماری های التهابی هستند توصیه میشود.

مژده رحمانیان مشاور تخصصی تغذیه و رژیم درمانی
کلینیک لاغری و زیبایی آرمونی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*