روزه داری متناوب یا رژیم فستینگ چیست و چگونه کار می کند؟

روزه داری متناوب یک برنامه غذایی است که بین روزه داری و غذا خوردن در یک برنامه منظم تغییر می کند. تحقیقات نشان می دهد که روزه داری متناوب راهی برای کنترل وزن و جلوگیری – یا حتی معکوس کردن – برخی از انواع بیماریهاست. اما چه طور میشود انجام داد؟ و آیا ایمن است؟

 

روزه داری متناوب چیست؟

بسیاری از رژیم های غذایی بر آنچه خورده میشود متمرکز هستند ، اما روزه داری متناوب بر زمان غذا خوردن تاکید میکند.

با روزه داری متناوب ، شما فقط در یک زمان خاص غذا می خورید. روزه گرفتن برای ساعت مشخصی در روز یا صرف یک وعده غذایی در روزهای هفته ، می تواند به چربی سوزی بدن کمک کند.

روزه داری متناوب چگونه کار می کند؟

چندین روش مختلف برای انجام روزه داری متناوب وجود دارد ، اما همه آنها بر اساس انتخاب دوره های زمانی منظم برای غذا خوردن و روزه داری هستند. به عنوان مثال ، ممکن است هر روز فقط در یک دوره هشت ساعته غذا بخورید و برای بقیه روز، روزه بگیرید. یا ممکن است دو روز در هفته فقط یک وعده غذایی در روز بخورید. برنامه های مختلف روزه داری متناوب وجود دارد که متخصص تغذیه شما میتواند متناسب با شرایط شما بهترین نوع را انتخاب کند.

 

روزه داری متناوب با طولانی شدن زمانی که بدن شما آخرین وعده غذایی خود را دریافت کرده و شروع به سوزاندن چربی جهت تامین انرژی عمل می کند.

برنامه های روزه داری متناوب

قبل از شروع روزه داری متناوب ، حتما با مشاور و متخصص تغذیه خود مشورت کنید.

 در روش روزانه، غذا خوردن به یک دوره شش تا هشت ساعته در روز محدود می شود. به عنوان مثال ، شما می توانید 16/8 روزه را امتحان کنید: هشت ساعت غذا خوردن و 16 ساعت روزه گرفتن.

روش دیگر که به روش 2:5 معروف است ، شامل غذا خوردن منظم پنج روز در هفته است. برای دو روز دیگر ، انرژی دریافتی به یک وعده غذایی 500-600 کالری محدود می شود. به عنوان مثال شما در هر روز از هفته، غذا را به طور معمول میل کنید و دوشنبه و پنجشنبه فقط یک وعده در روز غذا میخورید

 

دوره های طولانی تر بدون غذا مانند 24 ، 36 ، 48 و 72 ساعت ناشتا بودن ،ممکن است خطرناک باشند. طولانی شدن بیش از حد بدون غذا در واقع بدن را ترغیب کند تا در پاسخ به گرسنگی چربی بیشتری را ذخیره کند.

مزایای روزه داری متناوب

تحقیقات نشان می دهند که دوره های ناشتای متناوب منجر به چربی سوزی مناسبی در بدن میشود.

در اینجا برخی از مزایای روزه داری متناوب که تاکنون تحقیقات نشان داده اند آورده شده است:

 

تفکر و حافظه. مطالعات نشان داد که روزه داری متناوب باعث افزایش حافظه فعال در حیوانات و حافظه کلامی در انسان بالغ می شود.

سلامت قلب. روزه داری متناوب باعث بهبود فشار خون و ضربان قلب در حالت استراحت و همچنین سایر اندازه گیری های مربوط به قلب می شود.

عملکرد فیزیکی. مردان جوانی که به مدت 16 ساعت روزه گرفتند با حفظ توده عضلانی کاهش چربی نشان دادند. موشهایی که در روزهای متناوب تغذیه می شدند استقامت بهتری در دویدن نشان دادند.

دیابت و چاقی: در مطالعات حیوانی ، روزه داری متناوب از چاقی جلوگیری کرد و در شش مطالعه مختصر ، انسانهای بالغ چاق از طریق روزه داری متناوب وزن کم کردند.

سلامت بافت: در حیوانات ، روزه داری متناوب باعث کاهش آسیب بافتی در جراحی و بهبود نتایج می شود.

آیا روزه داری متناوب بی خطر است؟

برخی از افراد برای کنترل وزن و برخی دیگر از این روش برای رفع بیماری های مزمن مانند سندرم روده تحریک پذیر ، کلسترول بالا یا آرتروز استفاده می کنند. اما روزه داری متناوب برای همه مناسب نیست.

تأکید میشود قبل از اینکه روزه داری متناوب (یا هر رژیم دیگری) را امتحان کنید ، ابتدا باید با متخصص تغذیه خود صحبت کنید. روزه داری متناوب برای افراد زیر مناسب نیست:

 

کودکان و نوجوانان زیر 18 سال

زنان باردار یا شیرده

افراد مبتلا به دیابت یا مشکلات قند خون

کسانی که سابقه اختلالات خوردن دارند

به خاطر داشته باشید که روزه داری متناوب ممکن است تأثیرات مختلفی بر افراد مختلف بگذارد. اگر پس از شروع روزه داری متناوب ، اضطراب ، سردرد ، حالت تهوع یا علائم دیگر را تجربه کردید با متخصص تغذیه خود صحبت کنید.

 

برای دریافت رژیم فستینگ با ما در ارتباط باشید

مژده رحمانیان مشاور تخصصی تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران

04133310081

www.armooni.ir

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*