غذاهای چربی سوز!!

در حقیقت مواد غذایی چربی سوز و یا داروی چربی سوز وجود ندارد. اصطلاح “غذاهای چربی سوز”  در مورد مواد غذایی که با تحریک متابولیسم ، کاهش اشتها یا کاهش مصرف کلی مواد غذایی باعث کاهش چربی میشوند، استفاده شود. بسیاری از غذاها متابولیسم را تحریک می کنند. با این حال ، برخی از انواع غذا ، مانند فلفل قرمز ، ممکن است تأثیر بیشتری در متابولیسم نسبت به سایر مواد داشته باشد. خوردن این غذاها در کنار برنامه غذایی منظم ممکن است منجر به کاهش وزن شود.

برخی از مواد غذایی مثل آجیل ها میتوانند گرسنگی را برای مدت طولانی تری تعویق بیاندازند. مصرف این غذاها ممکن است به کنترل اشتها کمک کرده و مصرف کلی مواد غذایی را کاهش داده و منجر به کاهش وزن شود.

چه غذاهایی کمک کننده هستند و به اصطلاح چربی سوز هستند؟

آجیل: آجیل ها سرشار از پروتئین و چربی های خوبی هستند که هر دو برای کاهش گرسنگی در دوره های طولانی مفید هستند. و اینکه افراد می توانند آجیل را در رژیم غذایی سالم و بدون اضافه وزن قرار دهند.

ماست:
ماست کم چرب حاوی انواع ویتامین ها ، مواد معدنی و پروبیوتیک ها است. ماست حاوی انواع مختلف پروتئین مانند کازئین و آب پنیر است. مطالعه ای در سال 2014 نشان می دهد که خوردن ماست پر پروتئین می تواند فوایدی برای کنترل اشتها ، کاهش گرسنگی و کاهش مصرف کلی مواد غذایی داشته باشد.

تخم مرغ:
به گزارش انجمن قلب آمریکا (AHA) ، تخم مرغ سرشار از ویتامین ها ، مواد معدنی و سایر مواد مغذی مهم برای سلامتی است و بر خلاف تصور عموم هیچ مدرکی دال بر این  که خوردن تخم مرغ باعث کلسترول بالا در بدن شود وجود ندارد. تخم مرغ همچنین منبع عالی پروتئین است و می تواند به کنترل اشتها کمک کند. مطالعه ای در مجله Nutrition Research نشان داد که خوردن تخم مرغ در وعده صبحانه تأثیر مثبتی در کنترل گرسنگی و مصرف غذا در اواخر روز دارد.

فلفل تند:
فلفل چیلی حاوی ماده شیمیایی به نام کپسایسین است که می تواند بر کاهش وزن اثرات مثبتی داشته باشد. یک بررسی سیستماتیک در سال 2012 ، منتشر شده در ژورنال Appetite ، نشان می دهد که کپسایسین ممکن است باعث افزایش سوخت و ساز و کاهش اشتها شود که در طولانی مدت این اثرات ممکن است منجر به کاهش وزن شود.

چای سبز:
چای سبز منبع غنی از آنتی اکسیدان ها است و میتواند در روند کاهش وزن کمک کننده باشد. یک مطالعه در سال 2012 ، منتشر شده در پایگاه داده های مطالعه سیستماتیک Cochrane ، نشان داد که مصرف چای سبز میتواند منجر به کاهش وزن در بزرگسالان دارای اضافه وزن یا چاقی شود. گرچه میزان کاهش وزن اندک بود اما این نتیجه به طور مداوم در چندین مطالعه مختلف مشاهده شد.

قهوه:
قهوه یکی از محبوب ترین نوشیدنی ها در سراسر جهان است. قهوه یک منبع عالی از کافئین است ، که می تواند باعث افزایش خلق و خو و بهبود عملکرد ذهنی و جسمی شود. علاوه بر این ، می تواند به چربی سوزی کمک کند. در یک مطالعه کوچک که شامل 9 نفر بود ، کسانی که یک ساعت قبل از ورزش کافئین مصرف کردند ، تقریباً دو برابر چربی سوزانند و توانستند 17 درصد بیشتر از گروه غیر کافئین ورزش کنند. تحقیقات نشان داده است که کافئین بسته به میزان مصرف و پاسخ فردی ، میزان متابولیسم را به میزان قابل توجهی 3 تا 13 درصد افزایش می دهد. برای دریافت مزایای چربی سوزی کافئین بدون عوارض جانبی احتمالی مانند اضطراب یا بی خوابی ، 100-400 میلی گرم در روز در نظر بگیرید. این مقدار بسته به قدرت آن در حدود 1 تا 4 فنجان قهوه یافت می شود.

خلاصه
غذاهای خاصی می توانند به فرد در چربی سوزی و کاهش وزن کمک کنند. با این حال ، لازم به یادآوری است که غذاهای چربی سوز باید در کل بخشی از یک رژیم غذایی سالم باشند. همچنین ، فرد باید برای چربی سوزی و لاغر شدن به طور منظم فعالیت بدنی داشته باشد. بعید به نظر می رسد که این غذاها به تنهایی باعث کاهش چشمگیر چربی شوند.

برلی دریافت برنامه غذایی آنلاین متناسب با خود وارد بخش رژیم آنلاین شوید.
مژده رحمانیان عضو انجمن تغذیه ایران

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*