قهوه و کافئین چه مقدار در روز باید مصرف شوند؟

قهوه شامل انواع مختلفی از ترکیابت زیست فعال و در واقع یکی از بهترین منابع آنتی اکسیدانی است. مطالعات بسیاری نشان داده اند که مصرف مقدار مناسب قهوه با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲، مشکلات کبدی و بیماریهای مغز و اعصاب ارتباط دارد.

در این مطلب میخواهیم در مورد مقدار مناسب مصرف و خطر مصرف بیش از اندازه قهوه صحبت کنیم.


چه مقدار کافئین در هر فنجان قهوه موجود است؟
کافئین، بیشترین ماده موثره و فعال موجود در قهوه و یکی از رایج ترین مواد روانگردان موجود در دنیاست.

کافئین موجود در قهوه بسته به نوع قهوه بین ۵۰ تا ۴۰۰ میلی گرم در هر فنجان است. به صورت متوسط ۱ فنجان کوچک قهوه خانگی حدود ۵۰ میلی گرم و یه فنجان بزرگ قهوه استارباکس ۳۰۰ میلی گرم کافئین دارد. و به صورت یک قائده کلی یک فنجان متوسط قهوه حدود ۱۰۰ میلی گرم کافئین دارد.

منابع متعددی بیان میکنند که ۴ فنجان قهوه یعنی حدودا ۴۰۰ میلی گرم کافئین برای اکثر بزرگسالان مشکلی ایجاد نمیکند. گرچه برخی حتی با مصرف بیشتر از این مقدار هم دچار مشکل نمیشوند.


علائم کوتاه مدت مصرف بیش از اندازه کافئین:

اگر در بازه زمانی کوتاهی مقدار زیادی کافئین مصرف کنید ممکن است علائم زیر را تجربه کنید:

بی خوابی
بی قراری
اضطراب
سرگیجه
درد شکمی
تپش قلب
لرزش

اگر با مصرف قهوه دچار علائم بالا میشوید شما به کافئین حساسیت دارید و باید مصرف آن را کم یا قطع کنید و یا از قهوه های با کافئین پایین استفاده کنید.

تحمل کافئین

افراد مختلف مقدار متفاوتی از کافئین را میتوانند تحمل کنند. ژن های بسیاری شناخته شده اند که مربوط به اثر کافئین بر بدن است. این ژن ها بر آنزیم هایی که کافئین را در کبد میشکنند اثر میگذارند و برخی به گیرنده های کافئین در مغز مربوط میباشند. اثرات کافئین بر خواب نیز به ژن ها بر میگردد. برخی از افراد میتوانند به راحتی بعد از نوشیدن قهوه بخوابند و برخی کل شب را بیدار میمانند. بنابراین با توجه به ژنتیک، شما میتوانید مقدار زیادی کافئین را تحمل کنید یا مقدار جزئی، که بسیاری از افراد در قسمت متوسط قرار میگیرند.

تحملی که به تدریج به دست می آید نیز بسیار مهم است. مثلا افرادی که روزانه ۲ فنجان قهوه مصرف میکنند ممکن است به مرور تحمل بالاتری نسبت به افرادی که به ندرت قهوه مینوشند پیدا کنند.
علاوه بر ژنتیک شرایط پزشکی مانند پرفشاری خون، اضطراب، بی قراری، تپش قلب، حملات پانیک و … نیز میتوانند بر میزان تحمل کافئین اثرگذار باشند.

قهوه و ریسک بیماریها:

مصرف قهوه به میزان ۴ تا ۵ فنجان در روز میتواند باعث کاهش خطر ابتلا یا بهبود شرایط در بیماران دیابت نوع ۲، سیروز کبدی، سرطان کبد، آلزایمر، پارکینسون و افسردگی شود.

 

کافئین طی دوران بارداری
مصرف بالای کافئین در دوران بارداری میتواند منجر به زایمان زودهنگام، وزن کم هنگام تولد و خطر سقط را به دنبال داشته باشد و به طور کل اکثر پزشکان توصیه به قطع کامل کافئین در دودان بارداری دارند.

 

مژده رحمانیان تغذیه و رژیم درمانی
مرکز تناسب اندام و لاغری آرمونی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*