هر چیزی که در مورد کرایولیپولیز یا coolsculpting باید بدانیم

کرایولیپولیز یکی از روش های لاغری غیر تهاجمی است که چربی های اضافی در نواحی مقاوم را از بین میبرد. عملکرد این روش از طریق انجماد یا فریز کردن سلول چربی، از بین بردن و تجزیه سلولهاست.

غیر تهاجمی بودن کرایولیپولیز به این معناست که طی این روش لاغری از برش های جراحی یا نیدل و سایر ابزارهایی که به صورت تهاجمی وارد بدن میشود استفاده نمیشود. این روش جزء پر استفاده ترین روش های لاغری در سال 2018 در آمریکا بود.

کرایولیپولیز از روش های لاغری است که چربیهای قسمت هایی از بدن که با رژیم و ورزش هم از بین نمیروند را مورد هدف قرار میدهد. کرایولیپولیز ریسک بسیار کمتری نسبت به سایر روش ها مثل لیپوساکشن دارد.

روش کرایولیپولیز تاییدیه سازمان FDA یا غذا و داروی آریکا را دارد. طی این روش از دمای انجماد برای از بین بردن سلول چربی استفاده میشود. سلولهای چربی نسبت به سایر سلولها بیشتر تحت تاثیر سرما قرار میگیرند. این بدین معناست که سایر سلولهای بدن مثل پوست و بافتهای زیرین آسیب نمیبینند.

 

طی کرایولیپولیز بافت چربی توسط پروب یا سر دستگاه مکش میشود و از جهات مختلف به بافت چربی سرما داده میشود. بر اساس ناحیه هدف حدود 35 تا 60 دقیقه به بافت چربی آن قسمت سرما داده میشود. بعد از کرایولیپولیز ممکن است احساس گرفتگی خفیف همانند آنچه پس از تمرینات ورزشی و بدنسازی تجربه میکنید داشته باشید.

آیا کرایولیپولیز روش موثری در لاغری است؟

Coolsculpting و سایر روشهای کرایولیپولیز جزء موفق ترین روش های لاغری موضعی به حساب می آیند. گرچه مراجعه کننده باید در نظر بگیرد که اثر این روش فقط در حد ناحیه ای که دستگاه گذاشته میشود است و بر روی کل بدن تاثیر ندارد. همچنین این روش برای افرادی مناسب است که اضافه وزن دارند و دچار چاقی مفرط نیستند. طبق مطالعات انجام شده این روش در افرادی که BMI کمتری دارند نتیجه بخش تر خواهد بود. همزمان با این روش سبک زندگی سالم یا سایر فاکتورها نیز بسیار اثرگذار هستند و کرایولیپولیز به تنهایی درمان اصلی اضافه وزن و چاقی نخواهد بود. افرادی که طی دوره کرایولیپولیز به پرخوری و سبک غذایی ناسالم و بی تحرکی ادامه میدهند نتیجه کمتری خواهند دید.

نتایج

 

کرایولیپولیز به طور موثری چربیهای مقاوم را ازبین میبرد و بدن چربی های شکسته شده را طی 4 تا 6 ماه دفع میکند. این فرایند اثرات طولانی مدتی را به جای میگذارد و چون سلولهای چربی از بین میروند برگشت ناپذیر هستند.

در هر جلسه کرایولیپولیز چه اتفاقی میافتد؟

در طی جلسات کرایولیپولیز تکنسین یک پد حاوی ژل را روی پوست ناحیه مد نظر میگذارد. سری یا پروبهای مکنده دستگاه بافت چربی را مکش میکنند و حدود 30 تا 60 دقیقه به آن ناحیه سرما میدهند تا سلولهای چربی کریستاله شوند. پس از اتمام کار دستگاه تکنسین پروب دستگاه و پد حاوی ژل را برداشته و ناحیه مورد نظر را ماساژ میدهد تا سلولهای چربی کریستالیزه شده راحت تر شکسته شوند. سپس بدن به تدریج این چربیهای شکسته شده را دفع میکند. این روش سایر بافتها و سلولهای بدن راتحت تاثیر قرار نمیدهد به همین دلیل زخم یا جراحتی ایجاد نمیکند.

نواحی قابل کارکرد با کرایولیپولیز

شکم

پهلو

داخل ران

خارج ران

بازو

پشت

 

غبغب

دوره نقاهت کرایولیپولیز

کرایولیپولیز دوره نقاهت خاصی ندارد و فرد پس از اتمام جلسه به راحتی میتواند به فعالیتهای روزانه خود بپردازد. بی حسی یا گرفتگی جزئی همانند آنچه در باشگاه و پس از ورزش تجربه میکنید ممکن است در برخی افراد مشاهده شود که پس از چند روز کاملا برطرف میشود. رنگ پوست نیز بعد از اتمام کار با دستگاه ممکن است قرمز رنگ شود که به دلیل مکش دستگاه بوده و هیچ عارضه ای ایجاد نمیکند و پس از چند دقیقه برطرف میشود.

 

عوارض جانبی کرایو لیپولیز

کرایولیپولیز از روش های غیر تهاجمی لاغری است که بدون جراحی، برش و یا دارودرمانی میباشد. که این امر نشان میدهد عوارض جانبی این روش بسیار کمتر از روشهای تهاجمی مثل لیپوساکشن است.

طی مقاله ای که در https://academic.oup.com/asj/article/35/7/830/2589179 چاپ شده فقط 12 نفر از 1445 نفر یعنی کمتر از 1 درصد دچار عوارض جانبی شده اند. که این عوارض نیز موقتی و گذرا هستند.

عوارض جانبی احتمالی:

درد موضعی

حساس شدن بدن و پوست در ناحیه ای که کرایولیپولیز انجام شده

قرمزی

ورم جزئی در ناحیه ای که کرایولیپولیز انجام شده

 

اثرات coolsculpting یا کرایولیپولیز تا چه مدت باقی میماند؟

کرایولیپولیز سلولهای چربی را از بین میبرد و سلولهای از بین رفته باز نمیگردند. حتی مطالعاتی نشان داده اند که اثرات کرایولیپولیز تا 6-9 سال هم میتواند باقی بماند. البته از بین رفتن سلولهای چربی موجود مانع از ایجاد سلولهای چربی جدید نمیشود. به همین دلیل است که پیش گرفتن سبک زندگی سالم برای باقی ماندن اثرات کرایولیپولیز امری ضروری است. فردی که ورزش نمیکند و یا برنامه غذایی مناسب و اصولی پیش نمیگیرد امکان تشکیل سلولهای چربی جدید وجود دارد.

روشهای جایگزین کرایولیپولیز

روشهای دیگری نیز برای لاغری موضعی وجود دارند که به مقایسه آنها با کرایولیپولیز میپردازیم.

مقایسه کرایولیپولیز و لیپوساکشن

برای افرادی که میخوهند نتیجه سریع تری در یک جلسه داشته باشند شاید روش لیپوساکشن مناسب تر باشد اگرچه لیپوساکشن یک روش تهاجمی است و احتمال خطر بالاتری دارد.

 

 

 

کرایولیپولیز

لیپوماتیک

نواحی قابل کارکرد

شکم/پشت/غبغب/داخل و خارج ران/پهلو/بازو

شکم/پشت/باسن/ساق پا/زانو/سینه/بازو/ غبغب و صورت

عوارض احتمالی

قرمزی/بی حسی/گرفتگی

درد/بی حسی/کبودی/جای زخم/ناهمواری/ریسک خطر بالاتر نسبت به کرایولیپولیز

مناسب برای

افراد با چربی موضعی کم تا متوسط

افراد با چربی موضعی وسیع تر

دوره نقاهت

نیاز ندارد

بسته به میزان و نوع جراحی و توصیه پزشک حدود یک ماه

 

مقایسه کرایولیپولیز و اسکالپشور یا sculpsure

Sculpsure  از دیگر روشهای لاغری موضعی است که بر اساس لیزر یا گرما باعث از بین رفتن یا به اصطلاح ذوب شدن بافت چربی میشود. به جز مدت زمان جلسات که در اسکالپشور حدود 25 دقیقه است مدت زمان تاثیرگذاری، طول درمان و اثرات جانبی تقریبا مشابه است.

 

چند جلسه کرایولیپولیز نیاز است؟

تعداد جلسات بستگی به حجم چربی و ناحیه مورد نظر دارد. اگرچه به طور نرمال و معمول حدود 1 تا 3 جلسه برای هر ناحیه نیاز است.

 

خلاصه

کرایولیپولیز یک روش لاغری موضعی موثر است که باید همراه با تغییر سبک زندگی و میزان فعالیت همراه باشد. این روش از میزان ایمنی بالایی برخوردار است و در افراد زیادی قابل اجراست. قبل از انجام کرایولیپولیز یا هر روش لاغری موضعی دیگری حتما با متخصص تغذیه خود مشورت کنید.

 

مژده رحمانیان مشاور تغذیه و رژیم درمانگر

کلینیک لاغری و زیبایی آرمونی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*